Google keresőoptimalizálás, látogatottság növelés, Google első helyen való megjelenés, az online vállalkozások keresik a Szent Grált, hogyan kerülhetnek jobb pozícióba a konkurens cégek elé. Ez az útmutató hasznos lehet mindazok számára, akik még ne ismerik a Google keresőoptimalizálás lépéseit, de szükségét érzik a jobb megjelenést a kiadott keresési találatok között.
Internetes keresők azok az online felületrendszerek, amelyek egy adott keresésre különböző tartalmakat jelenítenek meg. Leggyakrabban kulcsszavak alapján keresünk, de van lehetőség például képek alapján is keresni.
A találatokat sorba rendezve kapjuk kézhez a találati oldalakat, ezeket SERP-nek (Search Engine Result Pages) nevezzük. A találatok között nem csak különböző weboldalakra, hanem képekre, videókra, különböző fájlokra is rálelhetünk.
Tartalomjegyzék
1. Google keresőoptimalizálás – Miért a Google?
2. Google keresőoptimalizálás – SEO alapok
2.1.Az oldal címe <title>
2.2. A meta description
2.3. Az URL szerkezet- nice URL
2.4. Navigáció
3. Google keresőoptimalizálás – Tartalom optimalizálás
3.1. Minőségi tartalom és szolgáltatások
3.2. Horgonyszöveg
3.3. Képek optimalizálása
3.4. Címsor tagek használata
4. Google keresőoptimalizálás – A keresőrobotok
4.1. Robots.txt
4.2. Nofollow
5. Google keresőoptimalizálás – Mobilhasználat
6. Google keresőoptimalizálás – Nyilvánosság – Social media
7. Google keresőoptimalizálás – Elemzések
1. Google keresőoptimalizálás – Miért a Google?
A globális keresések között a Google keresés a legnépszerűbb és messze mögötte a további keresők a Yahoo vagy pl. a Bing, amelyek itthon is ismerősebben csenghetnek. A Netmarketshare.com adatai szerint 2017. június hónapban a keresések közel 80%- át a Google végezte.
Mit jelent pontosan ez az adat?
Olvastam egy cikket az Ite.hu oldalán, megdöbbentő számokat ír le Szuhi Attila a napi Google keresésekről.
Google keresések száma naponta közel 6 billió, évente 2 trillió!
Ezek után megnéztem a Magyarországon lévő keresések adatait a Statcounter segítségével, 2017. júniusra:
Azt gondolom, így már mindenki számára világos, miért a Google optimalizálás a kérdés, a maga 97% -os eredményével.
2. Google keresőoptimalizálás – SEO alapok
A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, azaz SEO) a honlap keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti az organikus találatokban.
A keresőoptimalizálást 3 nagy fő részre érdemes bontani:
- Tecnikai SEO: Mennyire van jól felépítve az oldal technikailag, könnyen indexelhető-e.
- On- page SEO (tartalom,szövegírás): Adott kulcsszóra, keresésre releváns az adott tartalom?
- Off- page SEO (linkek): Ebbe a kategóriába tesszük azoknak a lehetőségeknek vizsgálatát, amelyekre nehezebb hatást gyakorolnunk, ilyenek a külső hivatkozások, más néven backlinkek (ezek a mi weboldalunkra mutatnak külső honlapokról), mennyire számít hiteles forrásként az adott weboldal.
A keresőoptimalizálást elsősorban a látogatóinak igényeinek szem előtt tartásával kell végezni. Ők a webhely tartalmának elsődleges „fogyasztói” és Ők azok, akik a keresőmotorokat arra használják, hogy megtalálják a honlapot. A keresőbarát weboldal ismérveiről a linkre kattintva olvashatsz bővebb leírást.
A Google keresőoptimalizálás sok esetben csak a honlap bizonyos részeinek kisebb változtatásairól szól. Önmagukban nézve ezek a változtatások nem tűnnek jelentős fejlődésnek, azonban amikor más optimalizálási lépésekkel kombináljuk őket, már észrevehető eredményt hoznak a felhasználói élmény és az összetett keresési találatok rangsorolási eredményeiben.
A keresőoptimalizálás csak az organikus találatokat érinti, nem a fizetett találatokat, mint a Google AdWords
2.1.Az oldal címe <title>
Az egyik legfontosabb, ha nem a valóban legfontosabb elem a <title> tag megadása. Ez a felhasználók és a keresőmotorok számára is világossá teszi a honlap vagy az adott aloldal tartalmát.
Főbb ismérvei:
- A Google számára az egyik legfontosabb jel az oldal tartalmáról.
- A <title> tag elemet a HTML dokumentum <head> részében kell elhelyezni.
- Mérete: 55-70 karakter.
- A kulcsszó szerepeljen benne, lehetőleg ragozatlan alakban.
- Figyelemfelkeltő legyen, hiszen ezt látja meg legelőször a látogató és ennek alapján dönti el a kattintást a megjelenő találatok között
- Minden aloldalon egyedi legyen.
Segítség a cím hosszának mérésére: Letter Count
2.2. A meta description
A meta description az aloldal tartalmát összefoglaló leírás a keresők részére. A honlapok nagy részénél (mivel nem jelenik meg a honlapon) nincs kitöltve, ha Te kitöltöd, már is lépéselőnyben vagy versenytársaiddal szemben.
Főbb ismérvei:
- A <title> tag- hez hasonlóan a leíró meta tag- et a HTML dokumentum <head> tag -jei között kell elhelyezni.
- Hossza max. 155 karakter, dátum esetén 141 karakter.
- Szövege marketing típusú, figyelemfelkeltő legyen.
- Kulcsszó szerepeljen benne.
- Minden aloldalon egyedi legyen.
2.3. Az URL szerkezet – nice URL
Az oldal interneten betöltődő címét jelenti, ami alapján a böngésző betölti az oldalt. Ez a cím legyen a látogatók számára is érthető. Talán már Te is láttál hasonló, nem túl szép URL-t: www.honlapneve.hu/3/index.php/about.
A keresők nem szeretik és nagy bizalmat sem ad a látogatók számára. A megfelelő, szép, a Google számára is elfogadott URL így néz ki: hhtp://honlapseo.hu/google-keresooptimalizalas-utmutato-kezdoknek/
Mire figyelj tehát?
- A kulcsszó szerepeljen benne.
- Lehetőleg rövid legyen, átlagosan 35-36 karakter.
- Ékezet nélkül, az angol abc karakterei kötőjellel elválasztva.
2.4. Navigáció
A navigáció nagyon fontos a látogatók és a keresőmotorok részére egyaránt, segít, hogy megértsék, hogy a honlap tulajdonosa mely tartalmakat tartja fontosnak.
Minden webhelynek van egy kezdőoldala, és további aloldalak, ahol a részletesebb információkhoz lehet eljutni. A könnyebb átláthatóság kedvéért érdemes ezeket kategória, alkategória oldalakba rendezni. Ezek elhelyezése történhet menüszerkezetben, oldalsávban widgetként, láblécben.
A Breadcrumb azaz morzsa menü a felhasználói felületeken használt navigációs eszköz, amely a kiindulóponttól a felhasználó jelenlegi tartózkodási helyéig vezető utat mutatja. Ez szintén a könnyebb navigációt segíti és a pontos helymegjelölést mutatja, ahol éppen tartózkodik a látogató.
HonlapSEO > Google > Google keresőoptimalizálás, útmutató kezdőknek.
Legyen 404- es hibaoldal, felkészülve, ha egy látogató helytelenül írja be a keresett aloldalt, legyen további lehetősége a keresésre.
3. Google keresőoptimalizálás – Tartalom optimalizálás
A tartalomfejlesztés kiemelkedő fontossággal bír a Google keresőoptimalizálás során. A folyamatosan frissülő, értékes tartalmat nem csak a látogatók, de a keresőrobotok is értékelik. Ha a látogatók megoldást találnak a keresésükre, növelik az oldalon eltöltött időt, megoszthatják a tartalmat közösségi médiában, hírlevelekben, fórumokon, ez pedig növelheti az elismertséget, szakértői státuszt.
A célpiacnak magas minőségű, releváns és értékes információt adunk, akkor azzal üzleti eredményeket érünk el. Ez a stratégia megtartja és növeli az olvasottságot, illetve javítja a márkahűséget.
„folyamatosan kiváló minőségű tartalmakat adnak, amelyek megoldják az emberek problémáit”.
3.1. Minőségi tartalom és szolgáltatások
A felhasználók a keresések alkalmával kulcsszavakat írnak a keresőkbe. Ezek alapján jelennek meg a SERP listájában a releváns találatok.
Gondold át, hogy a felhasználók milyen keresőszavakra, kulcsszavakra kereshetnek rá, amelyeket meg akarnak találni a tartalomban. Azok a felhasználók, akiknek átfogó ismereteik vannak az adott témakörrel kapcsolatban, lehet, hogy más szavakat használnak, mint azok, akik még újak a témakörben. Más kulcsszavakat, szakkifejezéseket használnak a szakemberek és megint mást azok, akik az adott terméket, szolgáltatást keresik.
A Google AdWords hasznos Kulcsszótervező eszközt kínál, amely segít az új kulcsszó variációk megtalálásában, és jelzi az egyes kulcsszavak hozzávetőleges keresési nagyságrendjét valamint az ezzel kapcsolatos releváns kereséseket is.
Ez alapján könnyebb a látogatók számára olyan tartalomfejlesztést létrehozni, amely olyan új, hasznos információt, szolgáltatást nyújt a keresésekre.
Mire figyeljünk a tartalomfejlesztés során?
- Legyen jól megírt, könnyen követhető tartalom (ne legyen benne helyesírási hiba, dagályos tartalom).
- Legyen témák szerint bontva (témák, elrendezések).
- Friss, egyedi tartalom legyen (kerüljük a már meglévő tartalomnak a kis kiegészítéssel lévő újraírását).
- A tartalom a látogatóknak készüljön és ne a keresőrobotoknak (kulcsszóhalmozás kerülése, rejtett szövegek).
3.2. Horgonyszöveg
A horgonyszöveg egy olyan szöveg, amelyet a felhasználó egy hivatkozás eredményeképpen lát, rá tud kattintani és a <a href=”…”></a> tag- ek között van elhelyezve.
Ez a hivatkozás lehet belső és kifelé mutató hivatkozás is, célja pedig nem más, mint tovább navigálni a látogatót a további információkhoz.
Minél jobb a horgonyszöveg, a látogatók annál könnyebben navigálnak a hivatkozott oldalra, és a Google is annál könnyebben érti, hogy miről szól a hivatkozott oldal. A horgonyszöveg alapvető információval szolgál, miről szól a hivatkozott aloldal. SEO linképítés- horgonyszöveg szerepe cikkemben tovább olvashatsz a horgonyszöveg kialakításáról.
Mire figyelj a jó horgonyszöveg kialakításánál:
- Ne legyen általános: „katt ide”, „cikk itt található” stb.
- Ne kizárólag kulcsszó legyen.
- Ne legyen túl hosszú szöveg.
- Könnyen észrevehető legyen (formázása eltérő színű legyen a szöveg többi részétől).
3.3. Képek optimalizálása
A képek használata és azok a Google számára is keresőoptimalizáltsága sok esetben elmarad.
Minden képnek lehet egyedi fájlneve és “alt” attribútuma, amelyeknek előnyeit ki kell használni. Az “alt” attribútum lehetővé teszi egy alternatív
szöveg megadását, amely akkor jelenik meg, ha valamilyen okból kifolyólag a kép nem jeleníthető meg. Ez az “alt” attribútum kerül felolvasásra a gyengén látók számára is.
Az optimalizált képek fájlneveit és az alt szövegeiket, az olyan képkereső projektek, mint a Google Képkereső, szintén jobban értelmezik.
Mire figyelj:
- Ne legyen általános elnevezés: kép-1, kép-2 stb.
- Ne legyen értelmezhetetlen: 123456.jpg vagy kép123456.jpg.
- Ne legyen nagyon hosszú fájlnév.
- Alt szövegbe ne zsúfolódjanak kizárólag csak kulcsszavak.
3.4. Címsor tagek használata
Hosszabb terjedelmű tartalmak esetén előnyös,ha tagolásokkal részere bonjuk a tartalmat. Ha ezt a cikket átnézed, láthatod, hogy vannak nagyobb kiemelésű címek, amelyek aztán kisebb, de még mindig kiemelt részek. Ez alapján a látogató és a keresők is könnyebben eligazodnak, azonosítják a tartalmat. Ezeket a rangsorolásokat a heading, <h1> – <h6> – ig megjelöléssel látjuk el. A <h1> megjelölést az aloldal címe kapja, majd a <h2> a nagyobb fejezetek, a <h3> a kisebb, de még mindig fontosabb részek és így tovább. Ezen felül még a szerkesztőben lévő lehetőségeket is használjuk a bejegyzésekben lévő fontosnak tartott szövegrész kiemelésére (félkövér, dőlt, felsorolás vagy idézet).
4. Google keresőoptimalizálás – A keresőrobotok
A keresőrobot (web crawler) egy informatikai kifejezés. Olyan speciális programok gyűjtőneve, amelyek képesek az interneten fellelhető publikus, illetve a robots.txt és a robots metatag által engedélyezett tartalmak letöltésére, és ezek valamilyen formában való elemzésére, az adatok eltárolására.
A keresőrobotokat keresőoldalak használják, hogy a felkutatott és indexelt weboldalak linkjeit a saját oldalukon kereshetővé tegyék. Ilyen a keresőrobot a Googlebot, ami a Google számára tölt le weboldalakat.
A tartalom (content) lehetséges értékei:
- noindex – ilyenkor az adott oldalt a robotok nem indexelhetik
- index – indexelés engedélyezett
- nofollow – az adott oldalt indexeli, de onnan nem gyűjthet további linkeket
- follow – linkek gyűjtése megengedett
- all – azonos az index, follow kombinációval, ez az alapértelmezés
- none – azonos a noindex, nofollow kombinációval
4.1. Robots.txt
A “robots.txt fájl tudatja a keresőmotorokkal, hogy mely fájlokat érhetik el és térképezhetik fel a webhelyen. Ezt a fájlt, amelynek neve kötelezően “robots.txt”, a webhely gyökérkönyvtárában kell elhelyezni.
4.2. Nofollow
Egy hivatkozás “rel” funkciójának “nofollow” értékre állítása a Google számára azt jelzi, hogy az adott hivatkozást ne kövesse. Ahhoz hogy ne kövessen egy hivatkozást, a hivatkozás horgony címkéjéhez hozzá kell adni a rel=“nofollow” értéket.
Automatikusan add hozzá a “nofollow” attribútumot a hozzászólásokhoz és a fórumokhoz, kerülve ezzel a „spam” jellegű hozzászólásokat. Segítségre lehet még a hozzászólások moderálása vagy a CAPTCHA használata.
Ha a weboldal egészén elhelyezett minden hivatkozásra használni kell a nofollow funkciót, a “nofollow” használható a robots meta tag- ben, amely a HTML oldal <head> részében van elhelyezve. Használata ilyen esetben a következőképpen néz ki:
<meta name=”robots” content=”nofollow”>
5. Google keresőoptimalizálás – Mobilhasználat
További kiemelt fontosság a Google keresőoptimalizálás során a reszponzivítás, az algoritmusok egyik befolyásoló tényezője a keresési találatok megadása során. Számos keresés mobileszközről, telefonról vagy táblagépről történik.
A Google saját eszközével lehet megnézni : mobilbarát teszt.
6. Google keresőoptimalizálás – Nyilvánosság – Social media
A webhelyére mutató hivatkozások nagy többsége fokozatosan épül ki, de törekedj a lehető legtöbb helyen megjelenni a tartalommal. Az új tartalom hatékony reklámozása ahhoz vezet, hogy akiket érdekel a téma, hamarabb felfedezik maguknak azt, további megosztást és újabb látogatókat hozhat a honlapra.
Ha helyi vállalkozásod van, add hozzá a Google Cégemhez, segít a vásárlók elérésében a GoogleTérkép és a webes keresésekben.
A jól megválasztott domainnév esetén látható, hogy a hirdetéseknél is a HonlapSEO megjelenik a jobb oldalon, a baloldali fizetett hirdetések mellett, ingyenesen.
Használd a közösségi média erejét. Legyél jelen minél több helyen,Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest,legyen megosztható képeid, tartalmad.
7. Google keresőoptimalizálás – Elemzések
Használd az ingyenes Google eszközöket, melyet a segítségedre lehetnek.
- Webmester Eszközök- Search Console segítségével a keresőoptimalizálás máshol nem látható javításra szoruló adatait, és fontos statisztikai adatokat tudhatsz meg. Részletes leírás a használatáról: Google Webmester Eszközök: hogyan használd cikkemben.
- Google Analytics segítségével megtudhatod, honnan érkeznek a látogatók, mennyi időt töltenek az oldalon, melyik a legnépszerűbb tartalom stb. Google Analytics használata lépésről lépésre cikkemben segítek a használatában.
- Adwords kulcsszótervező segítségével a megfelelő kulcsszavak kiválasztása a cél.
- PageSpeed Insights segítségével pedig a a honlap betöltési sebességét láthatod mobil és asztali nézetben, valamint a javítandó hibák felsorolását.
Google keresőoptimalizálás – Összegzés
Mire ideértél már Te is láthatod, milyen jelentős szerepe van a Google keresőoptimalizálásnak, hogy a vállalkozás jó helyet, nagyobb látogatottságot szerezzen magának. A munka rendkívül összetett és nagy szakértelmet igényel. A jó hír azonban az, hogy ha a feladatokat kielemezi egy SEO szakember és a végrehajtása megtörténik, minden vállalkozásnak meg van esélye az első oldalon szerepelni a legjobb helyeken.
Szeretnéd tudni, hogy a honlapod hogyan szerepel a keresőkben? Kérd weboldal elemzésemet, SEO felmérésemet:
- Hogyan növeli a SEO az organikus forgalmat? - 2024-11-20
- Hogyan azonosítsd a felhasználói szándékot? - 2024-11-17
- A kulcsszókutatás legújabb trendjei - 2024-11-16