SEO tudástár – Keresőoptimalizálás szótár – Online marketing kifejezések
A SEO tudástár azokat a fogalmakat tartalmazza, amelyek leginkább szóba jöhetnek a keresőoptimalizálás (SEO) és a keresőmarketing (SEM), valamint a közösségi média optimalizálása (SMO) és Online Marketing kapcsán. Ismert és kevésbé ismert fogalmak, amelyek nem tartoznak a mindennapi szókincseink közé. Igyekezetem egyszerűen, közérthetően fogalmazni. A fogalomtár folyamatosan bővül és kiegészül, ahogy az online marketing ipar fejlődik, a tudástár is folyamatosan frissülni fog az új fogalmakkal.
Tipp: Kattints a megfelelő kezdőbetűre a fogalom gyors eléréséhez.
0 – 9, A – Á, B, C, D, E – É, F, G – Gy, H, I – Í, J, K, L, M, N – Ny, O – Ó, Ö – Ő, P, Q, R, S – Sz, T, U – Ú, Ü – Ű, V, W, X, Y, Z – Zs
SEO tudástár: 0 – 9
301 átirányítás (Redirection)
Végleges átirányítás. A 301- es állapotkód arra utal, hogy a kért oldal véglegesen egy új helyre került.
302 átirányítás (302 Redirection)
Ideiglenes átirányítás. A 302- es állapotkód arra utal, hogy a kért oldal ideiglenesen egy új helyre került.
404-es hibakód (404 Not found)
A kért oldal nem található. 404- es hibakód jelenik meg azoknál az url címeknél (hivatkozásoknál), amelyeket a keresőrobot megpróbált
feltérképezni, sikertelenül. 404- es hibakódot kapunk akkor is, ha a látogatók olyan url- t nyitnak meg, amelyek korábban törlésre vagy a weboldalról véglegesen vagy ideiglenesen eltüntetésre kerültek (nem lett törölve, csak az url tartalma nem látható a weboldalon).
410-es hibakód (410 Gone)
Törölt oldal esetén jelenik meg, amely hasonló a 404- es hibakódhoz. A különbség, hogy ez végleges eltávolítást jelent, nem is várható az oldal újra indulása.
SEO tudástár: A – Á
A/B tesztelés (Split testing)
Az A/B tesztelés vagy más néven Split testing egy kísérlet. Ez alapján eldönthető, hogy a két eltérő kialakítású érkező oldal (landing page)
közül melyik a hatékonyabb.
Above the fold (Hajtás felett)
Egy adott oldal azon része, amely betöltődés után azonnal, tehát lefelé görgetés nélkül is látszódik.
Abszolút link (Absolute link)
Az a link, amely a hivatkozandó oldal teljes URLjét feltünteti a http előtaggal együtt.
Pl.: https://honlapseo.hu/seo-tudastar/
Akadálymentes honlap (Accessible website)
A WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines) vagy magyarul a Web Akadálymentesítési Útmutató 2.0 szabvány szerint elkészített
honlap. A szabvány eredeti célja, hogy a látás, hallás, értelmi, tanulási, nyelvi és fizikai hátránnyal élő emberek számára is elérhetővé tegye az internetet.
Aldomain (Subdomain)
Az aldomain egy harmadszintű domain név (megjegyzés: a www előtag is aldomainek számít), ami szinte bármi lehet (pl.: valami.sajathonlap.hu,
de ez alatt is lehetnek még szintek pl.: akarmi.valami.sajathonlap.hu).
Aloldal (Subpage)
Aloldal a honlap egyik oldala, de általában a honlap oldalait (pages) hívják így. A főoldal vagy statikus oldal után minden egyes oldal egy aloldal is.
Alt címke (Alt tag)
Az Alt címke egy attribútum. Segítségével leírás adható a képhez, hogy pontosan mit is ábrázol, amely által már a keresőrobotok számára is értelmezhetővé válik. Az itt megírt szöveg kerül felolvasásra a gyengén látók részére is.
Anchor text – Horgonyszöveg
Leírás a horgonyszövegnél található.
Authority weboldal (Authority site)
Authory weboldal, amely authority státuszt kapott, tehát az adott témában kiemelkedő, úgymond tekintéllyel rendelkező. Ez a státusz a
keresőtalálatokban plusz webhelylinkek megjelenését teszi lehetővé az adott weboldal számára. Ezek a webhelylinkek, vagy gyorslinkek
vízszintesen (általában max. 4 link) és függőlegesen is megjelenhetnek az adott találat leírása alatt.
Átirányítás (Redirect)
Az átirányítás (Redirect) egy olyan szerver oldali funkció, amikor a látogató az adott hivatkozást megnyitva automatikusan átirányításra kerül egy másik
hivatkozásra.
SEO tudástár: B
Banner
A banner egy olyan internetes reklámeszköz. Legtöbbször kép vagy valamilyen kód formájában kerül megjelentetésre, és arra kattintva a látogató eljuthat a céloldalra.
Belső link (Internal link)
A belső link a honlapon belül található hivatkozás, amely a honlap valamelyik oldalára (aloldalára) mutat, segítve a navigálást. A belső link un.”horgonyszöveggel” van ellátva.
Black Hat SEO (fekete kalapos SEO)
A fekete kalapos SEO (Black Hat SEO) a Google irányelveit figyelmen kívül hagyó etikátlan keresőoptimalizálást jelenti. Ilyen módszerek
lehetnek többek között például a kulcsszó halmozás (keyword stuffing), vagy éppen a linkcsere alkalmazása és a másolt tartalmak
megjelenítése.
Blog
Általában a honlap egy külön része (aloldala), ahol a bejegyzések – többnyire kategórizálva és felcímkézve – kerülnek megjelentetésre.
Bővített kivonat (Rich snippets)
A bővített kivonatok (rich snippets) vagy más néven mikroadatok (strukturált adatok). A termékek vagy szolgáltatások egyes paramétereinek (pl.:ára vagy értékelése, vélemények száma) speciális megjelenítését teszik lehetővé (a forráskódban elhelyezve), amelyek a többi találattól így megkülönböztetve, ezekkel a plusz információkkal kerülnek megjelentetésre a keresőtalálatok között. Strukturált adatok statisztikái a Search Console-ban találhatóak.
Brand – Brand domain
A brand az adott weboldal/cég által képviselt márka (saját márka).
A Brand domain az adott weboldal/cég által képviselt márka domain neve.
SEO tudástár: C – CS
Call to Action elem (CTA component)
A Call to Action elemek (pl.: árajánlat kérésre felhívó, a weboldal alap színeitől eltérő színű szöveges doboz egy árajánlat kérő gombbal).
Cselekvésre, vásárlásra, felíratkozásra buzdító eszközök. A bannerekkel ellentétben sokkal felhasználóbarátabb kialakítások.
Canonical url
Olyan előnyben részesített URL, amely canonical tagel is el van látva.
Canonical címke (Canonical tag)
Olyan attribútum, amellyel az előnyben részesített URL- t szokták ellátni, hogy elkerüljék a weboldalon belüli duplikálást. Leggyakrabban a webshopoknál használatos.
Címke (Tag)
Az adott tartalom könnyedebb beazonosítására megadott szó, azaz az adott tartalom kulcsszava.
Címkefelhő (Tag cloud)
Az adott tartalom vagy oldalrész (pl.: blog oldalsáv) címkéinek megjelenítése felhő formájában.
Címsor (Heading)
A további részleteket lásd a „ Heading H1- H6” rész alatt.
CMS (Content Management System)
A tartalomkezelő rendszer megfelelője.
A legnépszerűbb ingyenes CMS- ek közé sorolható többek között a WordPress, a Joomla, és a Drupal.
Cookie, sütik
A cookie, vagy más néven süti, egy olyan beazonosításra szolgáló szöveges fájl, amely az internetes böngésző által kerül eltárolásra, és
elsődleges célja, hogy megkönnyítse a látogató részére az adott weboldal által nyújtott szolgáltatásokat.
CPA (Cost per Action)
Olyan fizetési modell (esemény alapú számlázás) az online hirdetéseknél, amikor a hirdető csak akkor fizet, ha a hirdetésen keresztül a
specifikusan meghatározott esemény (vásárlás, kapcsolati űrlap kitöltése stb.) megtörténik.
CPC (Cost per Click)
A CPC (Cost per Click) az egy kattintásra jutó költség rövidítése. Ennél a rendszernél a hirdetés megrendelője kizárólag a kattintások száma
után fizet.
CTR (Click Through Rate)
A CTR egy arányszám, amely megmutatja, hogy a megtekintést követően milyen gyakran kattintottak a hirdetésre. A CTR a hirdetésre leadott
kattintások száma, elosztva a hirdetés megjelenéseinek számával, százalékban kifejezve (kattintások / megjelenítések = CTR).
CSS (Cascading Style Sheets)
A CSS (angolul Cascading Style Sheets) a számítástechnikában egy stílusleíró nyelv.A HTML vagy XHTML típusú strukturált dokumentumok megjelenését írja le. Ezen kívül használható bármilyen XML alapú dokumentum stílusának leírására is, mint például az SVG, XUL stb.
SEO tudástár: D
Deep link
A további részleteket lásd a „Mélylink” rész alatt
Dofollow
Teljes értékű linket (hivatkozást) jelent, ellentéte a „nofollow”- nak.
Egy hivatkozást nem kell külön ellátni rel=”dofollow” tagel,mert a keresőrobotok minden nem „nofollow”- val ellátott linket automatikusan követnek.
Domain
A domain a kiszolgálók beazonosítására létrehozott, egyedi azonosítóval, úgymond IP- címmel ellátott tartománynév. A domain név valójában ezen nehezen megjegyezhető IP- címet teszi könnyen megjegyezhetővé, egyben egyedivé. A legfelsőbb szintű domain nevek (top level domain) – végződésük alapján – alapvetően két nagy csoportba oszthatók: nemzetközi fődomainek (például a .com, a .net, vagy az .org) és nemzeti domainek (például a .hu, vagy a .de).
Domain Authority (rövidítve: DA)
A Page Authorityhez hasonlóan, a SEO- MOZ által használt mérőszám.
Domain kora (Domain Age)
A domain kora egy fontos bizalmi faktor a keresőoptimalizálásban. Azt az időszakot jelenti, amikortól a keresőmotor tudomásul vette a domain létezését, tehát a domain legalább linkelve vagy a Webmester Eszközökön belül hitelesítve lett.
A SEOban nem a domain regisztrálásának időpontjától számítódik a domain kora, hanem az indexelés időpontjától.
Duplikált tartalom (Duplicate content)
Olyan tartalom, amely korábban már változatlan formában szerepelt a weboldalon.
SEO tudástár: E – É
Egyedi látogató (Unique user)
Az a látogató, aki egy új IP címről nézte meg a weboldalt, úgy, hogy a böngészője nem tárolta le az adott weboldal sütijét.
Hiába lép be valaki egy új IP címről a weboldalra, ha előtte nem törölte az adott weboldal sütijét, akkor ő nem fog egyedi látogatónak számítani.
Egyedi tartalom (Unique content)
Olyan szövegezésű tartalom, amely a weben változatlan formájában sehol máshol nem található meg.
Exact match domain
A domain esetében használatos kifejezés, ami azt jelenti, hogy az adott kulcsszóra a domain pontos egyezést mutat.
Érkezési oldal (Landing page)
Az az oldal, ahová a hivatkozás kattintása után a látogató megérkezik.
SEO tudástár: F
Fehér kalapos SEO (White Hat SEO)
A fehér kalapos SEO (White Hat SEO) a keresőmotorok irányelvei mentén történő etikus keresőoptimalizálást jelenti.
Az etikus keresőoptimalizálási technikákat 2 nagy csoportra lehet osztani:
- On- site SEO (pl. meta, title, kulcsszavak, címsorok, kiemelések, kategóriák)
- Off- site SEO (linképítés)
Fekete kalapos SEO (Black Hat SEO)
A fekete kalapos SEO (Black Hat SEO) a Google irányelveit figyelmen kívül hagyó etikátlan keresőoptimalizálást jelenti. Ilyen módszerek
lehetnek többek között például a kulcsszó halmozás (keyword stuffing), vagy éppen a linkcsere alkalmazása és a másolt tartalmak
megjelenítése.
Felhasználói élmény (User Experience vagy rövidítve: UX)
Mindazon tapasztalatok összessége, amit a felhasználó egy szolgáltatás vagy egy termék használata során szerez. Kezdve a vásárlástól és a használaton keresztül egészen a kidobásig. A felhasználói élmény nemcsak a szolgáltatásra/termékre korlátozódik, hanem a támogatásra, a megvásárlására, és a használattal járó életérzésre is.
SEO tudástár: G – Gy
Google +1
A Google saját közösségi oldalának egyik szolgáltatása. Hasonló a funkciója, mint a Facebook lájk- nak.
Google algoritmus
Google algoritmus egy olyan matematikai képlet. Több száz, folyamatosan változó tényező alapján állapítja meg a weboldal és annak tartalmának pozícióját az adott internetes keresőben.
Google Adwords
A Google Adwords a Google- nek egy szolgáltatása, amely lehetővé teszi fizetett hirdetések elhelyezését. A Google tartalmi hálózatán belül kerül elhelyezésre(pl.: gmail, google térkép) és az organikus találatok fölé és alá. Kattintás alapon működik, és a kampány elindítása után azonnal előre kerül a honlap. A kampány leállítása után viszont azonnal visszasorolódik a honlap az eredeti helyére.
Google Analytics
A Google ingyenes analitikai szolgáltatása, amelynek segítségével könnyedén elemezhető a weboldal látogatottsága, a látogatók adatai, a
forgalmi források, a céloldalak, a konverziók, a visszafordulási arány, és minden olyan hasznos információ, amely segítheti a weboldal
tulajdonosát vagy üzemeltetőjét/webmesterét a sikeresebb online megjelenésben.
Google AdSence
A Google AdSense programban résztvevő honlapok felületén Google AdWords hirdetések jelennek meg, melyekre történő kattintás után a honlap tulajdonosa bevételt szerez. A honlap tulajdonosok a Google Content hálózat tagjai. A szöveges, képi vagy videohirdetések relevánsak a honlap tartalma szempontjából. A látogatók anélkül találkoznak reklámmal, hogy arra tudatosan rákerestek volna.
Googlebot
A keresőrobotokat legtöbbször keresőoldalak használják arra a célra, hogy a felkutatott és indexelt weboldalak linkjeit a saját oldalukon kereshetővé tegyék. Ilyen a talán legismertebb Googlebot, ami a Google számára tölt le weboldalakat, de nagyon sok hasonló robot létezik. A tipikus felhasználáson kívül léteznek speciális alkalmazások is, karbantartásra, vagy más adatok összegyűjtésére használt robotok is.
Google Dance
A Google Dance vagy más néven a Google Tánc egy olyan jelenség, amikor egy adott weboldal helyezései az organikus találati listán látszólag mindenféle indok nélkül akár jelentős ugrálást is produkálhatnak. Ez a jelenség abból is adódhat, hogy a Google Indexe éppen frissítés alatt áll (pl.: fut egy algoritmus frissítés). Vagy egyszerűen csak más- más adatközponthoz csatlakozik az adott információ lekérdezésénél.
Google Keyword Planner
A Google ingyenes kulcsszó választó eszköze, amely segítséget nyújt a Google Adwords rendszerében futtatott hirdetési kampányok
kulcsszavainak megtalálásában és teljesítményének optimalizálásában.
Google Kolibri (Google Hummingbird)
A Google Kolibri a Google egyik rangsoroló algoritmus frissítésének kódneve, amely célja, hogy kulcsszavak mellett, a komplett értelmes
kérdésekre is megfelelő választ adjon, egyben előkészítse a keresőt a hangalapú kérdezz- felelek típusú kommunikációra.
Google PageSpeed
A Google ingyenes szolgáltatása. Hibákat tár fel és javaslatokat ad ezeknek a hibáknak a javítására a gyorsabb weboldal betöltődésének érdekében. Az ellenőrzést végezhetjük a Google Analitics- ben, vagy PageSpeed Insights linken.
Google Panda
A Google Panda a Google egyik rangsoroló algoritmus frissítésének kódneve, amely célja, hogy az alacsonyabb minőséget képviselő
webhelyek helyezését csökkentse, a színvonalasabb oldalakat pedig a találati listák élére helyezze.
Google Pingvin (Google Penguin)
A Google Pingvin a Google egyik rangsoroló algoritmus frissítésének kódneve, amely a Google irányelveit megsértve, az etikátlan technikákat
(Black Hat SEO) alkalmazó weboldalakat hivatott kiszűrni és megbüntetni.
Google Trends
A Google ingyenes szolgáltatása, amely a múltbeli Google keresési adatait dolgozza fel, és egyúttal készít is róla kimutatásokat.
Google Webmester Eszközök (Search Console)
A Google Webmester Eszközök a Google ingyenes szolgáltatása a honlap tulajdonosok és a webmesterek részére, amelyet a tulajdonjog
hitelesítése után lehet igénybe venni. Az eszköz segítségével többek között megtudható a külső és belső linkek valamint a hivatkozó domainek száma, és az indexelés állapota is.
Gyorsítótár (Cache)
Egy internetes oldalnak a keresőmotor által tárolt változata. A weblapok gyors elérése érdekében a keresőrobotok által letöltött változatokra, az úgynevezett tárolt változatokra tudunk eredményesen rákeresni
SEO tudástár: H
Heading elemek (H1-H6)
A heading „címsor” elemek (H1H6) a fontosabb tartalmak kiemelésére szolgálnak. A H1 elem a legfontosabb és egyben a weboldalon is a
legjobban látható (méretét tekintve a legnagyobb) kiemelés, amit érdemes a bejegyzés címénél vagy webáruház esetén a termék nevénél
használni. A H1 elem csak egyszer jelenjen meg az adott aloldalon. A többi elemet használjuk nyugodtan a tartalomban található címsorok kiemeléséhez.
Horgonyszöveg (Anchor text)
A horgonyszöveg a hivatkozáson (linken) elhelyezett szöveg elnevezése. Ügyeljünk rá, hogy releváns legyen a szövegkörnyezettel.
Hosszú farok kulcsszó (Long tail keyword)
A long tail kulcsszó olyan kulcsszót takar, amely legalább 3 vagy több szóból áll. Ilyen pl.: az”ingyenes kiszállítás Budapesten”.
Htaccess
A .htaccess fájl egy sokrétű konfigurációs fájl, amely lehetővé teszi a webhely és a webszerver közötti kapcsolatot, többek között a weboldal
biztonságának és működésének javításának céljából.
HTML (Hypertext Markup Language)
Az interneten megjelenő dokumentumok alapjait leíró, szöveges programozási nyelv. Definiálja a dokumentumok közötti kapcsolatot jelentő Hyperlinkek működését is. A HTML (angolul: HyperText Markupöveges jelölőnyelv) egy leíró nyelv, melyet weboldalak készítéséhez fejlesztettek ki. Mára már internetes szabvánnyá vált a W3C (World Wide Web Consortium) támogatásával. Az aktuális változata a 4.01, mely az SGML általános jelölőnyelv egy konkrét alkalmazása (azaz minden 4.01-es HTML dokumentum egyben az SGML dokumentumszabványnak is meg kell, hogy feleljen). Ezt tervek szerint lassan kiszorította volna az XHTML (ami a szintén SGML alapú XML leíró nyelven alapul), de az is lehetséges, hogy a HTML 5 veszi át a helyét.
HTML tag
A HTML-kód alapvető eleme. Minden, az oldal megjelenítésében szerepet játszó HTML “parancs” tag-ekbe van rendezve. A
HTML tag a < > jelek között található kód.
A HTML dokumentumoknak több részre oszlanak, attól függően, hogy az melyik részre utal. Az első zárójelben lévő kód kezdi, az utolsó pedig lezárja a parancsot
<html>
<head>
<title>A dokumentum, vagyis weblap címe</title>
</head>
<body>
A dokumentum törzse, vagyis tartalma
</body>
</html>
HTML dokumentum szövegének formázása
<center>szöveg</center>: középre igazítás
<b>szöveg</b>: félkövér szöveg
<i>szöveg</i>: dőlt szöveg
<u>szöveg</u>: aláhúzott szöveg
<strike>szöveg</strike>: áthúzott szöveg
<sub>szöveg</sub>: alsóindex
<sup>szöveg</sup>: felsőindex
<br>: új bekezdés
HTTP protokoll
A HTTP (HyperText Transfer Protocol) egy információátviteli protokoll, elosztott, kollaboratív, hipermédiás, információs rendszerekhez.
HTTPS protokoll
Említést kell tennünk a HTTPS protokoll használatáról is, mert egyrészt ez is bekerült a több száz rangsorolási tényező (faktor) közé, másrészt
pedig előnyt és biztonságot jelenthet a weboldal számára a HTTPS/SSL titkosítás beüzemelése, mivel a HTTPS protokoll megakadályozza a
harmadik fél okozta illetéktelen beavatkozást, az összes kommunikáció titkosításával, beleértve az URL- eket is.
SEO tudástár: I
Indexelés (Indexing)
Indexelésről akkor beszélünk, ha egy weboldalt vagy annak tartalmát indexálja, azaz felveszi a találatai közé (legyen az a kiegészítő találati lista is) a keresőmotor.
Indexelt oldal (Indexed page)
A weboldal azon oldala, amelyet a keresők látnak, és ezáltal be is indexelik, hogy a keresési találatok között is megjelenhessen.
SEO tudástár: J
Java
Keresztplatformos nyílt forrású, elterjedt vállalati szintű programozási nyelv. A weboldalba ágyazható interaktív modulok fejlesztésének eszköze lehet. A Java nyelven írt honlapelemeket Java appleteknek nevezik. Felhasználási területei elsősorban a dinamikus grafikonok, táblázatok kirajzolása, illetve a pénzintézetek online banking rendszerei. A Google Web Toolkit (GWT) Java nyelven fejlesztett
alkalmazásokat fordít JavaScript és HTML nyelvre.
JavaScript
A weboldalakra kihelyezett dinamikus, interaktív elemek vezérlésére használt eszköz. Tipikus felhasználási területei az űrlapok (formok) vagy az összetettebb alkalmazások, mint a WebMa kulcsszópozíció eszköz. A JavaScript támogatás a böngészőkben letiltható, így az oldal alapvető funkcióihoz (pl. menü) nem célszerű alkalmazni. A JavaScript generálta tartalmakat a keresők nem látják. A JavaScript részleteit az ECMAScript szabvány rögzíti.
SEO tudástár: K
Keresőoptimalizálás – SEO jelentése:
Keresőoptimalizálás, SEO (Search Engine Optimization) jelentése: a honlapon végzett tevékenység, amely a keresőmotorok megsegítésére szolgál. Segítségével a honlap előkelőbb helyezést kap az organikus találatok között, azaz a nem fizetett hirdetések során.
A keresőoptimalizálás, SEO alapjai:
- A honlap technikai felépítése (technikai SEO)
- A honlap tartalmának kulcsszóra történő megírása (on-page, tartalmi SEO)
- Más weboldal hivatkozik-e arra a honlapra, hiteles forrásként (off-page SEO)
Keresőbarát (SEO friendly)
A keresőbarát kifejezést leginkább akkor szokták használni, ha egy weboldal keresőbarát felépítésű, amely alatt érthetjük többek között a
keresőbarát URL használatát, vagy éppen a böngésző függetlenséget is.
Keresőbarát lehet egy domain (pl.: nincs tele kulcsszavakkal), vagy éppen egy pdf fájl (pl.: ki vannak töltve a meta adatok, és a fájlneve is
megfelelően van elnevezve) is.
Keresőbarát fájlnév (SEO friendly filename)
Olyan fájl, amely keresőbarát fájlnévvel rendelkezik.
Keresőbarát kép (SEO friendly image)
Olyan kép, amely esetében ki van töltve a title és alt rész, és keresőbarát fájlnévvel is rendelkezik, valamint a mérete is megfelelő.
Keresőbarát tartalom (SEO friendly content)
Olyan egyedi szövegezésű tartalom, amely nem a keresőrobotoknak, hanem a látogatóknak szól, és a tartalom megjelenítése (pl.: címsorok és kiemelések használata) is keresőbarát formában történt.
Keresőbarát url (SEO friendly URL)
A dinamikus URL keresőbarát formája, azaz a beszédes „szöveges” hivatkozás, amelyet néha SEF (Search Engine Friendly) URL- ként
is szoktak hívni.
Keresőmarketing (Search Engine Marketing, SEM)
Keresőmarketing-SEM ( Search Engine Marketing) az online marketing kihagyhatatlan lépése, amely a rendelkezésére álló eszközökkel egy webhely helyezését, láthatóságát növeli a keresők releváns találati listáján. A keresőmarketing jelenleg a leghatékonyabb marketingkommunikációs eszköz.
A keresőmarketing főbb eszközei a következőek:
- Keresőoptimalizálás (SEO): a honlap adott kulcsszavakra elfoglalt helyezésének javítása a keresőmotorok találati oldalain.
- Fizetett hirdetések (Google Adwords): a keresők oldalain, a organikus találatok mellett a találati oldalakon gyakran megjelenő hirdetések
- Fizetett listák (Yahoo): Néhány keresőben lehetőség van arra, hogy adatbázisba fizetés ellenében gyorsabban, vagy szabályozottabban kerüljünk be.
- Szövegírás: kapcsolódó tevékenység, ami összefügg mind a keresőoptimalizálással, mind pedig a már oldalunkon járó látogatók potenciális vásárlóvá konvertálásával.
Keresőmotor (Search Engine)
Internetes keresők azok az online felületek, amelyek egy adott keresésre különböző tartalmakat jelenítenek meg. Leggyakrabban kulcsszavak alapján keresünk, de tudunk képek, videók alapján is keresni. A találatokat releváns sorrendben kapjuk kézhez, rangsorolva a találati oldalakat.. A legnépszerűbb online keresőmotorok a Google, a Bing, és a Yahoo, Duck Duck Go, Yandex.
Keresőrobot (Crawler, Spider)
A keresőrobotok a kereső szolgáltatók eszközei, amelyek hiperhivatkozásokon keresztül pásztázzák a webet. Céljuk, hogy információt
gyűjtsenek és juttassák el az adatbázisuk részére a weboldalakról, amelyekből a keresőmotorok érdemi információkat nyerhetnek a
keresőtalálatok kialakítása során.
Kereszthivatkozás (Reciprocal link)
A kereszthivatkozás általában linkcserék hatására jön létre, ahol két vagy több weboldalt kapcsolnak össze a segítségével a tulajdonosaik.
Kiemelt bejegyzés (Sticky post)
A többi bejegyzéstől elkülönülő (pl.: a többi bejegyzés előtt látható és/vagy megkülönböztetett színnel vagy szalaggal ellátott) bejegyzés. WordPress sablonokban használatos „ragadós” bejegyzésként is.
Kitiltott weboldal (Banned site)
Olyan weboldal (domain), amely teljes kitiltásra került a keresőtalálatokból. A korábban indexelt oldalai még a kiegészítő találatok között sem
találhatók meg.
Ha a domain teljesen kitiltásra került, annak nagy valószínűséggel valamelyik fekete kalapos SEO technika alkalmazása volt a kiváltó oka.
Konkurencia elemzés (Competitive analysis)
A konkurencia kielemezése, ami nem csak a SEO- ra irányulhat, hanem arra is, hogy mennyi lehet körülbelül a konkurencia Google Adwords
költése. Megismerhetjük kulcsszavait, linkjeit, ötleteket meríthetünk, mi az amiben a vállalkozásnak fejlődnie kell, hogy a konkurencia előtt szerepelhessen a keresőkben.
SEO körökben a konkurenciaelemzés alatt azt értjük, hogy a kitűzött kulcsszavakra mekkora a konkurencia harc a hasonló témájú oldalakon. A konkurens oldalak eléggé keresőbarátok-e, hogyan vannak leprogramozva, milyen mennyiségű és minőségű link mutat rájuk, mekkora a releváns tartalom…stb.
Konverzió (Conversion)
A konverzió egy mérőszám, amely akkor keletkezik, ha a honlap látogatója valamilyen, a weboldal/webshop tulajdonosa számára fontos lépést tesz, hogy ügyfél, vásárló legyen belőle, például megrendel egy terméket, feliratkozik hírlevélre, letölt valamit vagy ajánlatot kér.
A konverzió mérésére a Google Analytics ingyenes szolgáltatását ajánlom.
Konverziós költség (Conversion cost)
Egy számítási metodika, amely úgy kerül kiszámításra, hogy a teljes kampány költsége elosztásra kerül az értékesítés mértékével. Tehát, ha
egy 1000 Ft- os hirdetési kampány 20 eladást eredményezett, akkor a konverziós költség, azaz az egy eladásra jutó költség összege 50 Ft lesz.
Konverziós ráta (Conversion rate)
Az internetes marketingben a konverziós ráta az egy adott időszakra eső vásárlók (vagy más, kívánatos műveletet végzők) számának és az
ugyanezen időszakra eső látogatók számának százalékos aránya. A konverzióval kapcsolatban mindenképp meg kell említeni a konverziós költséget.
Közösségi média marketing (Social Media Marketing: SMM)
A közösségi média marketingje. Amely többek között kitérhet a közösségi felületen egy hírlevél feliratkozására alkalmas űrlap elhelyezésére,
vagy egy reklámkép megosztására.
Közösségi megosztás (Social share)
A közösségi médiaoldalakon történő megosztást (link elhelyezését) jelenti.
Közösségi média (Social media)
A közösségi média egy médiaeszköz, ahol az üzenetet közösségi interakciókon keresztül szórják szét. A legnépszerűbb online közösségi
médiák a Facebook, a Twitter, az Instagram, és a Youtube.Közösségi média optimalizálás (Social Media Optimization vagy rövidítve: SMO)
A közösségi média optimalizálása. Amely többek között kitérhet a követők gyűjtésére, az közösségi adatlap megfelelő kitöltésére, és a #hashtag használatára is.
Külső link (Backlink, External link, Inbound link)
Egy külső weboldalról egy adott weboldalra mutató hivatkozás. Ezt bejövő linknek vagy bejövő hivatkozásnak (backlinknek vagy inbound
linknek és external linknek) is szokták nevezni.
Kulcsszó (Keyword)
Az adott tartalom besorolására vagy behatárolására szolgáló szó.
Kulcsszó halmozás (Keyword stuffing)
Az adott tartalomban vagy helyeken (pl.: meta tag) a kulcsszavak természetellenes mennyiségben történő megjelenítése.
Kulcsszó kutatás (Keyword research)
A keresőoptimalizálás és a PPC marketing kampányok fontos eszköze, amely az adott témával kapcsolatos kulcsszavak és kulcsszó
kifejezések felkutatására összpontosít.
Kulcsszó spam (Keyword spam)
Kulcsszavak túlzott mértékű használata a meta leírásokban, linkek horgonyszövegeiben vagy egyszerűen a tartalom szövegezésében.
Kulcsszó sűrűség (Keyword density)
A kulcsszó sűrűség egy olyan mértékegység, amely megmutatja, hogy egy adott weboldalon vagy egy adott tartalomban az adott kulcsszó
milyen gyakorisággal fordul elő. A kulcsszó túlzott – már természetellenes – használata büntetést is vonhat maga után.
Kulcsszó szinonima (Keyword synonym)
Egy adott kulcsszó szinonimája, azaz rokon értelmű változata.
SEO tudástár: L
Látogató (Visitor)
A weboldalra érkező személy vagy program.
Link
A link egy kattintható hiperhivatkozás, amelyen keresztül a látogató elérhet egy internetes tartalmat.
Link bait, Link baiting
A link baiting egy olyan kreatív folyamat, aminek keretében kifejezetten olyan tartalom van létrehozva, amely ellenállhatatlan és generálja a
megosztásokat. Ilyen tartalom lehet például egy toplista létrehozása, egy nyereményjátékkal egybekötött szakmai cikk vagy egy vicces tartalom is.
Linkcsere (Link exchange)
Olyan program, amelyben legalább kettő weboldal vesz részt a hivatkozások (linkek) kölcsönös cseréjének érdekében.
Linképítés (Link building)
A linképítés a keresőoptimalizálás (SEO) egy fontos technikai eszköze.
Linkfarm (Link farm)
Olyan weboldal (többnyire linkkatalógus), amelyen csak linkek szerepelnek, és nincs vagy csak nagyon kevés szövegkörnyezet található rajta.
Linkhálózat (Link network)
A linkek hálózat szerű összekapcsolása, amely a linképítés egyik módszere. A linkhálózatban való részvételt a Google büntetheti.
Link juice
Az adott weboldal erejének (súlyának) átadása linkeken keresztül a meghivatkozott linkek (függetlenül attól, hogy belső vagy külső linkről van
szó) számára.
Linkkatalógus (Directory)
Hivatkozások (linkek) elhelyezésére/megjelentetésére szolgáló internetes katalógus, amely lehet általános és tematikus is.
Linknépszerűség (Link popularity)
Adott weboldalra mutató hivatkozások (linkek) száma.
Linkpiramis (Link pyramid)
Olyan linkelési technika, amely piramis szerűen felépített weboldalakból áll, és szintek szerint kapcsolja össze a linkeket (hivatkozásokat),
amely eljárás legfőbb célja, hogy a piramis legtetején található weboldalt (egy mind felett) megerősítse és folyamatosan támogassa, az alatta
kialakított saját linkhálózattal.
Linkprofil (Link profile)
Az adott weboldal linkjeinek összetételét nevezzük linkprofilnak. Tehát a külső és belső linkek összességét.
Lokalizált keresőoptimalizálás (Local SEO)
A helyi látogatók/vásárlók megcélzását, azaz a helyi “lokalizált” keresések optimalizálását, például helyi vállalkozás esetén a “Google Cégem”
szolgáltatás használatát jelenti.
A Local SEO jelentheti a helyi linkkatalógusokban vagy a helyi portál oldalakon a PR cikk megjelentetését is, vagy a vállalkozás nevének
feltüntetését más weboldalakon.
Long tail SEO
A Long Tail SEO szó szerinti fordításban hosszú farkú keresőoptimalizálást jelent, amely a keresőoptimalizálásnak az az ága, amelyik az
összetett, több szóból (legalább 3ból) álló kulcsszavakkal foglalkozik. Pl. „ingyenes kiszállítás Budapesten”
SEO tudástár: M
Másodlagos tartalom (Secondary content)
Olyan tartalom, amely a fő tartalom kiegészítésére szolgál. Ilyen tartalom például az oldalsávban is elhelyezett információ, vagy webáruházak
esetében a kapcsolódó és ajánlott termékek.
Másolt tartalom (Copied content)
Olyan tartalom, amely korábban más weboldalon már változatlan formában is megjelent.
Mesterséges link (Artificial link)
Olyan link, amelyet a weboldal tulajdonosa vagy az általa megbízott személy helyezett el az adott weboldal részére.
Mesterséges linkprofil (Artificial link profile)
Olyan linkprofil, amely mesterséges jelleggel (de mellette nincs kizárva a természetes jelleg sem) jött létre, azaz a weboldal tulajdonosa vagy az általa megbízott személy helyezett el külső hivatkozásokat az adott weboldal részére.
Meta adatok
A meta adatok egy gyűjtőfogalom, ami a SEO- sok körében többnyire a tartalom 3 fontosabb meta adatát (meta title, meta description, meta
keywords) foglalja magában.
Meta címke (Meta tag)
A weboldal forráskódjában elhelyezett elem, melynek célja, hogy a weboldal rendeltetését azonosítsa a keresőrobotok számára, illetve egyéb
információt szolgáltasson a weboldalról. Meta tag elem például: a meta name, a meta content, a meta charset, a meta httpequiv,
vagy a meta scheme.
Meta címsor (Meta title)
A további részleteket lásd a „Meta title” rész alatt.
Meta description
A „meta description” a meta adatok közül a leírás rész.
Meta keywords
A „meta keywords” a meta adatok közül a kulcsszó rész, amelyben a tartalom fontosabb kulcsszavai kerülnek feltüntetésre.
Meta kulcsszavak (Meta keywords)
A további részleteket lásd a „Meta keywords” rész alatt.
Meta leírás (Meta description)
A további részleteket lásd a „Meta description” rész alatt.
Meta name
A „meta name” egy specifikus meta adat, amely alá tartozik többek között a meta name title, a meta name description, a meta name keywords, a meta name author, a meta name copyright, a meta name generator, a meta name verifyv1 (a Google Webmestereszközök tulajdonjogot igazoló kódja), és a meta name robots is.
Meta robots
A „meta robots” a „meta name” egy specifikus meta adata, amely alá tartozik többek között az alábbi robots meta tag is: noindex, nofollow,
noarchive, nosnippet, noodp, noydir
Meta title
A „meta title” a meta adatok közül a cím (címsor) rész, amely a látogató számára a böngésző címsorában is látható.
Mélylink (Deep link)
A mélylink egy olyan közvetlen hivatkozás, amely az adott tartalom elérésére mutat. A mélylinkelés során általában a bejegyzés hivatkozását
(de néha annak kategóriáját vagy címkeoldalát) helyezik el közösségi oldalakon vagy releváns cikkmegosztókban, illetve linkkatalógusokban.
Mélylink arány (Deep link ratio)
A weboldalra mutató összes hivatkozás és a weboldalon a belső oldalakra (aloldalakra) mutató hivatkozások arányának mutatószáma %- os
formában megadva.
Mélylinkelés (Deep linking)
Az adott weboldal mélylinkjeinek elhelyezése más weboldalakon.
Mikroformátum (Microformats)
A további részleteket lásd a „Bővített kivonat” rész alatt.
Minőségi link (Quality link)
Olyan link, amely a keresőmotorok részéről a többi linkkel szemben nagyobb bizalommal bír, köszönhetően annak, hogy megbízható forrásból származik.
Minőségi tartalom (Quality content)
Olyan egyedi szövegezésű tartalom, amely az adott témakörben magas minőséget képvisel. Ilyen tartalom lehet például egy szakértő által
megjelentetett cikk is.
Mobilbarát (Mobil friendly)
A mobilbarát kialakítás azt jelenti, hogy képernyőfelbontástól függetlenül nem csak az asztali gépeken, hanem minden mobileszközön
(okostelefon, tablet, laptop) is tökéletesen jelenik meg a weboldal.
Morzsamenü (Breadcrumbs)
A morzsamenü vagy más néven a kenyérmorzsák (breadcrumbs) kialakítása a látogatót segíti az eligazításban. Megmutatja, hogy éppen milyen aloldalon jár, és milyen útvonalon juthat oda. Használata nagy segítséget nyújt a belső linkhálózat felépítésében is.
MozRank
A SEO- MOZ által használt eszköz, amely a link népszerűségének pontszámát (110ig) mutatja. Minél magasabb a bejövő linkek minősége, annál nagyobb a MozRank.
SEO tudástár: N – Ny
Niche kulcsszó (Niche keyword)
Olyan kulcsszó, amelyre ritkábban keresnek rá a felhasználók, és ezáltal a kulcsszóra folytatott harcban a versenyzők száma is lényegesen
alacsonyabb.
Nofollow
A nofollow jelentése: az adott oldalon ne legyenek követve a linkek.
Ha ez a parancs csak egy adott linkre vonatkozik, akkor az adott oldalon található többi link követésre kerül, amennyiben az adott oldalon a
follow meta tag került feltüntetésre.
Noindex
A noindex jelentése: az adott oldal ne legyen indexelve (ne jelenjen meg a keresőtalálatokban). A kereső nem mutassa a tárolt változatát sem.
Noodp
A noodp jelentése: a keresőrobotok ne vegyék figyelembe a DMOZ katalógusában található weboldal leírását (description részét). Figyelmen kívül hagyott nyílt forrású adatbázis fejléc tartalom.
SEO tudástár: O – Ó
Off-page SEO
A további részleteket lásd az „Off- site SEO” rész alatt.
Off- site SEO
Az Off- site SEO a weboldalon kívüli keresőoptimalizálást jelenti. Ilyen tevékenység lehet többek között a közösségi média építése és
optimalizálása, a lokalizált keresőoptimalizálás (pl.: Google Cégem), a linképítés, és a PR cikkek megjelentetése egyéb weboldalakon.
Oldalbetöltési idő (Page loading time)
Egy adott oldal betöltődésének ideje, amely hatással van a weboldal keresőtalálatokban elért helyezéseire is.
Oldaltérkép (Sitemap)
Az oldaltérkép egy olyan terület (aloldal), ahol a weboldal tartalma kerül kilistázásra, megkönnyítve ezzel a látogatók böngészését. Az
oldaltérképből készülhet egy a látogatók számára láthatatlan sitemap.xml fájl is, ami kizárólag a keresőrobotok munkáját könnyíti meg.
Online marketing
A marketing internetes formája. Ide sorolandó többek között a keresőmarketing (SEM), a banner és közösségi média hirdetések, vagy éppen a hírlevelek.
On- site SEO
Az On- site SEO a weboldalon belüli keresőoptimalizálást jelenti. Ilyen tevékenység lehet többek között a megfelelő kategóriafa felállítása, a
közvetlen link beállítása, a meta adatok megadása, a képek title és alt elemeinek kitöltése, vagy éppen a keresőbarát tartalom megírása.
Organikus találati lista (Organic search results)
A nem fizetett találati listát nevezzük organikus találati listának. A Google esetében tehát nem számítanak bele az Adwords hirdetések az
organikus találati listába. A találati listán előkelőbb helyezést a keresőoptimalizálás biztosítja.
SEO tudástár: Ö – Ő
SEO tudástár: P
Page Authority (rövidítve: PA)
A Domain Authorityhez hasonlóan, a SEO- MOZ által használt mérőszám.
PageRank
A Google rangsorolási algoritmusának egyik eleme és elsősorban a weboldalra mutató külső linkek értékéből állapítja meg az adott weboldal
PageRank értékét.
A Google 2016- ban eltörölte, már nem teszi nyilvánosan elérhetővé a weboldal PageRank értékét, mostantól a weboldal csak N/A értéket mutat.
Popup window – Felugró ablak
Automatikusan felugró, új navigációs ablak. Legtöbbször akciók, hirdetések, feliratkozás gyűjtések.
PR cikk (Public Relations article)
A PR (Public Relations) cikk a weboldal hírnevét vagy szolgáltatását, illetve a márkát (brandet) hivatott bemutatni és minél szélesebb körben
népszerűsíteni.
SEO tudástár: Q
SEO tudástár: R
Referrer
A Referrer (hivatkozó) az a forrás, ahonnan egy weboldal látogatója érkezik. Ezzel a fogalommal gyakran lehet találkozni a Google Analytics használata során.
Rejtett szöveg (Hidden text)
A rejtett szöveg használata, olyan fekete kalapos SEO technika, amely a keresőrobotok félrevezetésére szolgál, mivel ezek a weboldal háttér
színvilágával szinte teljesen megegyező színvilágú szövegek, csak a keresőrobotok által láthatóak. A Google irányelvek megsértése miatt hátrébb sorolódik a honlap, vagy akár el is tűnhet a keresőkből.
Rel attribútum (Rel attribute)
A hiperhivatkozás (link) típusának meghatározására szolgál. Ilyen link tulajdonság lehet többek között a canonical és a nofollow címke is:
rel=”canonical” és rel=”nofollow”
Releváns (Relevant)
A témához szorosan kapcsolódó vagy a témával teljesen megegyező dolog.
Releváns tartalom (Relevant content)
Olyan tartalom, amely releváns (a témához szorosan kapcsolódó vagy a témával teljesen megegyező) az adott weboldalra nézve.
Remarketing
A remarketing egy célzott alapú hirdetési technika, amelynek lényege, hogy célzottan csak azoknak a felhasználóknak jelenik meg a hirdetés,
akik korábban már beazonosításra kerültek a honlapon, és már elhagyták az adott honlapot.
Reszponzív (Responsive)
A reszponzív designnal készült honlap, bármilyen böngészésre alkalmas eszköz felületéhez tökéletesen igazodik, legyen szó akár
mobileszközről (pl.: okostelefon, laptop, tablet). Mára már az egyik fontos rangsorolási tényező a mobilbarát kialakítás.
Robots.txt
A többnyire a gyökérkönyvtárban elhelyezett robots.txt fájl a keresőrobotok utasítására szolgál. A fájlban található parancsok nem csak a
tartalom feltérképezésre, de bizonyos mappák, fájlok, és URL- ek feltérképezésének tiltására is vonatkozhatnak.
RSS (Rich Site Summary, Really Simple Syndication)
Az RSS nem más, mint a Rich Site Summary vagy a gyakran használt Really Simple Syndication (Igazán Egyszerű Hírszolgáltatás) rövidítése,
amely egy XML állományformátumra épülő szolgáltatás, melynek célja, hogy megkímélje a felhasználókat attól, hogy az ilyen megoldást
használó weboldalakat rendszeresen kelljen látogatniuk az új tartalom ellenőrzése miatt.
SEO tudástár: S – Sz
SEM (Search Engine Marketing)
A további részleteket lásd a „Keresőmarketing” rész alatt.
SEO szakember – Keresőoptimalizálás szakértő
SEO szakember – Keresőoptimalizálás szakértő az a személy, aki a honlapon végzett munkája során az organikus keresőben előkelőbb helyezést ér el a releváns találatok között. Munkája során kizárólag a White hat SEO eszközeit alkalmazza. Google szakemberként is találkozhatunk vele.
SEO (Search Engine Optimization)
A további részleteket lásd a „Keresőoptimalizálás” rész alatt.
SEO – MOZ
A SEO MOZ a keresőoptimalizáláshoz nyújt (ingyenes és fizetős) internetes szoftvereket és eszközöket. Ezekkel a szoftverekkel hatékonyabb an végezhetjük a SEO- t.
A vállalat által lett kitalálva a Domain Authory (DA) és a Page Authory (PA) mérőszám is.
SEO plugin (Search Engine Optimization plugin)
Egy olyan bővítmény (plugin), amely elősegíti honlap keresőbarátabb felépítését/megjelenését.
Legismertebb WordPress plugin a Yoast SEO, All In SEO.
SERP (Search Engine Results Page rövidítése)
A SERP (Search Engine Results Page) a keresőmotor találati listaoldala.
SMM (Social Media Marketing)
A további részleteket lásd a „Közösségi média marketing” rész alatt.
Source code – Forráskód, kód
A weboldalak szerkezetét, a megjelenített tartalmak jelentését a böngészők számára egy speciális nyelv, a HTML/XHTML írja le. Annak érdekében, hogy a weblapunk egységesen jelenjen meg az elterjedt böngészőkben, valamint a keresőrobotok akadálymentesen érhessék el a tartalmat, szükséges, hogy a weblapunk forráskódja érvényes, valid legyen. A HTML nyílt szabvány, a W3C nemzetközi csoport ajánlása. Weblapunk kódjának helyességét egy speciális validátor programmal (validator.w3.org ) ellenőrizhetjük.
Spam link (Link spam)
Olyan link, amely főleg fórum vagy blog hozzászólásban és/vagy a Wikipédia oldalán kerül elhelyezésre, amelynek legfontosabb célja, hogy
növelje a külső linkek és/vagy a látogatók számát, valamint a link értékét.
A spam linkek nagyarányú elhelyezése fekete kalapos SEO technika, sérti a Google irányelveit, amely büntetést vonhat maga után.
Stop word
Olyan gyakori, töltelék szavak (pl.: az, és, van), amely kis relevanciával rendelkezik. A felhasználó részéről eltávolításra kerül még a kereső használata előtt. Szintén eltávolításra kerülnek a keresőbarát URL- ből.
Strukturált adat (Structured data)
A további részleteket lásd a „Bővített kivonat” rész alatt.
Subdomain
A további részleteket lásd az „Aldomain” rész alatt.
Szürke kalapos SEO (Grey Hat SEO)
A szürke kalapos SEO (Grey Hat SEO) a Google irányelvei mentén történő etikus keresőoptimalizálást (White Hat SEO) jelenti. Kis mértékben használja az etikátlan (Black Hat SEO) eszközöket is. Ajánlott kizárólag az etikus technikák alkalmazása a hosszabb távú jó helyezések megtartása érdekében.
SEO tudástár: T
Találati lista (Search results)
Az adott keresőmotor találati listája, amelyek között legfelül fizetett hirdetések (pl.: Google Adwords) is szerepelhetnek. Minden vállalkozó számára áhított az első oldali megjelenés, keresőoptimalizálással érhető el a jobb helyezés.
Tárolt változat (Cached version)
A kereső találati listájában – általában a weboldal URL- je mellett – megtalálható hivatkozás, amely a weboldal a keresőmotor által elmentett
korábbi példányára mutat.
Természetes link (Natural link)
Olyan link, amely természetes jelleggel jött létre, azaz nem a honlap tulajdonosa vagy az általa megbízott személy helyezte azt el az adott
weboldal részére.
Természetes linkprofil (Natural link profile)
Olyan linkprofil, amely természetes jelleggel jött létre. A honlap tulajdonosa vagy az általa megbízott személy nem helyezett el saját maga külső hivatkozásokat (linkeket).
Title
A Title (cím) az adott aloldal címe.
Title címke (Title tag)
A Title címke egy attribútum, amely segítségével megadható például a kép címe, amely által már a keresőrobotok számára is jobban (az alt tag jobban leírja) értelmezhetővé válik. A Title tag használható szöveges linknél is, amit szokás szövegbuboréknak is nevezni. Ez a szövegbuborék formájában akkor jelenik meg, ha a horgonyszöveg fölé van rakva az egér.
TLD (Top Level Domain)
A legfelsőbb szintű domain (top level domain) nevét jelenti, amely a végződés alapján alapvetően két nagy csoportba osztható: nemzetközi
fődomainek (pl. a .com, vagy az .org) és nemzeti domainek (pl. a .hu, vagy a .de).
Törött link (Broken link)
A törött link/törött hivatkozás egy olyan URL- re mutat, amit vagy áthelyeztek, vagy már időközben töröltek. Ez a jelenség a 404es hibakód (oldal nem található). Átirányítással javítható.
SEO tudástár: U – Ú
URL (Uniform Resource Locator)
Internetcím. Egy adott weboldal elérési útját azonosító adat.
SEO tudástár: Ü – Ű
SEO tudástár: V
Vendégbloggolás (Guest blogging)
Saját, egyedi tartalom publikálása más weboldalon, amelynek célja nem csak a linkszerzés, hanem a bloggoló hírnevének, saját márkájának
növelése és szakértelmének népszerűsítése.
Visszamutató link (Backlink)
A további részleteket lásd a „Külső link” rész alatt.
Vírusmarketing (Viral marketing)
A vírusmarketing egy olyan online marketing forma, amelynek segítségével viszonylag rövid reklámüzenet juttatható el a fogyasztókhoz,
befogadókhoz(szájról- szájra). Gerillamarketingnek is nevezik.
SEO tudástár: W
Webáruház (Webshop)
Olyan honlap, amely internetes kereskedelem (e- kereskedelem) lebonyolítására is alkalmas, a látogatók rendeléseiket leadhatják online.
Webergonómia jelentése:
A webergonómia a honlapok, internetes alkalmazások, szoftverek használhatóságával foglalkozó gyakorlati tudományág. A használhatóság (usability) itt azt jelenti, hogy a látogató mindig pontosan tisztában van-e azzal, hogy a honlapon hol jár, milyen funkciókat hogyan tud használni, minden információt megtalál-e.
A webergonómia célja, a látogatók elégedettségének és ezzel együtt a weboldal hatékonyságának a növelése, a kezelhetőség egyszerűsítése mellett.
Webmester Eszközök (Search Console)
A Webmester Eszközök (Search Console) alatt azok az eszközök, amelyek segítségével többek között részletes kimutatást kaphat a webmester. A Search Console- ban ingyenes regisztráció után részletes tájékoztatást kapunk a statisztikákból, a látogatók viselkedéséről, strukturált adatokról, az oldalak indexeléséről.
White Hat SEO
A White Hat SEO magyarul a fehér kalapos SEO az etikus technikai eszközöket használva segíti a keresőrobotok munkáját.
Az etikus keresőoptimalizálási technikákat 2 nagy csoportra lehet osztani:
- On- site SEO (pl. meta, title, kulcsszavak, címsorok, kiemelések, kategóriák)
- Off- site SEO (linképítés)
Widget jelentése
A weboldal olyan alkalmazása/eszköze, amely leginkább a másodlagos tartalom megjelenítésére – például az oldalsávban, lábléc – szolgál.
WordPress (rövidítve: WP)
A WordPress nyílt forráskódú (open source), PHP-alapú tartalomkezelő és blog-rendszer, ami a MySQL adatbáziskezelőt használ adattárolásra.
A felhasználóinak lehetősége nyílik sablonok (theme) telepítésére és az azok közötti váltásra. A sablonok segítségével a WP weboldalak kinézete és használata anélkül variálható, hogy az információs tartalom vagy struktúra megváltozna.
A WP egyik legközkedveltebb tulajdonsága, hogy rengeteg bővítmény (plugin) beépítésére van lehetőség, melyek által a felhasználók és a fejlesztők könnyen továbbfejleszthetik, kiegészíthetik a rendszer alapvető struktúráját és funkcióit.
A widgetek olyan modulok, melyek lehetővé teszik drag and drop („fogd és vidd”) elven működő tartalmak elhelyezését a weboldalon, valamint számos plugin bővített funkcióinak működését. Ilyen widgetek lehetnek például a diavetítések, Facebook Like dobozok vagy a frissülő hírlisták
SEO tudástár: X
SEO tudástár: Y
SEO tudástár: Z – Zs
Forrás: Wikipédia, WPShop, saját forrás.