Keresőmarketing ( Search Engine Marketing, SEM) az online marketing kihagyhatatlan lépése, amely a rendelkezésére álló eszközökkel egy webhely helyezését, láthatóságát növeli a keresők releváns találati listáján. A keresőmarketing jelenleg a leghatékonyabb marketingkommunikációs eszköz.
A KSH felmérése szerint Magyarország több mint fele internetezik, közel 5 millió ember. A vásárlói társadalom nagy része az interneten szerzi be információit, mit hol érdemes beszerezni és cca 60-70%-k már vásárolt is interneten keresztül. Ebből a felmérésből már nagy biztonsággal leszűrhető, hogy a vállalkozásoknak mi a megfelelő fejlődési irány. Ma már nem elég, ha fizikailag elérhető a vállalkozás, az online jelenlét bizony egyre kiemelkedőbb szerephez jut. Aki online nem elérhető, az mára olyan, mintha nem is létezne. A felhasználók helyette számtalan találat közül választhatnak, a keresők jelentős mennyiségű releváns találatot adnak számukra.
Magyarországon a keresések több, mint 95%- ában a Google keresőjét használják a felhasználók. Az így a kiadott találatok listáján igyekeznek a vállalkozások minél kedvezőbb helyezést elérni. A kutatások eredményei szerint a találati lista első és maximum a második oldalát nézik meg a felhasználók, és az ezeken szereplő 20 találat közül választanak az érdeklődők. Érthető tehát, ha minden vállalkozás igyekszik a legjobb helyeken szerepelni.
Láthatjuk tehát, hogy a keresőmarketing szerepe során a legjobb eredményekre akkor számíthatunk, ha tudjuk, ma már nem elég a legújabb trend alapján elkészített honlap. A legszebb honlap sem érhet el kedvező helyezést, ha nem felel meg a Google elvárásainak, nem találja relevánsnak az adott témában, nem jeleníti meg a keresési találatok között és így a felhasználók sem látják.
Honlapunk legfontosabb feladata a látogatószerzés, melyet aztán átkonvertálhatunk értékes vásárlóvá. Kézenfekvő ötlet a reklámozás. Ez azonban meglehetősen költséges dolog. Mindenki igyekszik költséghatékony megoldásokat találni. Nézzük tehát a lehetséges eszközöket.
A keresőmarketing eszközei
Nagy általánosságban kijelenthetjük, hogy a keresőmarketing az internetes keresőmotorok köré épül és két fő alappillére van: a weboldalak láthatóságának javítása (keresőoptimalizálás) és a fizetett hirdetések (Google Adwords). Hozzá tartozik még kis mértékben a fizetett lista (Google elutasítja) és a szövegírás egyre kiemelkedőbb szerepet kap benne.
A keresőmarketing főbb eszközei a következőek:
- Keresőoptimalizálás (SEO)
- Fizetett hirdetések (Google Adwords)
- Fizetett listák (Yahoo)
- Szövegírás
Keresőmarketing és az online marketing kapcsolata
A keresőmarketing és az online marketing több ponton is összekapcsolható:
- A weboldal népszerűsítése
- Az online reklám
- Online PR
- Online értékesítés
Keresőmarketing – Keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, SEO) a 90-es években indult és munkája során az organikus keresőkbeli helyezéseket segíti a találati lista elejére a rangsorolásban.
A SEO szakember munkája sokrétű technikai tudásra épül fel. Szerepel benne az on-page SEO, az off-page SEO, és a technikai SEO.
A keresőoptimalizálás egy hosszan tartó folyamat, amely során honlap optimalizálással, kulcsszavakkal, linkekkel, optimalizált szövegírással segítjük a keresőrobotokat, hogy az adott honlapot találja a kereséssel kapcsolatosan relevánsnak. Ez valóban hosszabb időt vesz igénybe, viszont az elért eredmény tartós hatásfokkal bír, míg a fizetett hirdetésnél a kampány leállítása után az adott weboldal azonnal eltűnik az addigi helyezéséről, hátrébb sorolódva. A keresőoptimalizálás figyelembe veszi a Google által előírt irányelveket, segíti a keresőrobotok munkáját, algoritmusait. A honlap szerkezetét, strukturáját kialakítva egyértelműsíti, miről szól pontosan a honlap, további információkat adva a látogatók számára, megfelelő választ adva a keresésekre.
A keresőoptimalizálás a Google részéről ingyenesen elérhető megoldás, a tudást, szakértelemet azonban a Seo szakember részére természetesen meg kell fizetni, amiért honlapunkat kedvezőbb pozícióba juttatja. Ez azonban közel sem kerül annyiba, mintha egy hatékony Adwords kampányt indítanánk el.
Vannak azonban olyan erős kulcsszavak, amelyekre a nagy konkurencia miatt szinte lehetetlen kizárólag keresőoptimalizálással elérni az áhított helyezést, ilyenkor ajánlott ötvözni a keresőoptimalizálást az Adwords hirdetéssel.
Keresőmarketing – Fizetett hirdetések
A Pay per click (PPC) fizetett hirdetések alapja a kattintásonkénti fizetéses szolgáltatás. Itt a megrendelő kattintás alapon működő, valós látogatottságért fizet, nem pedig a megjelenésekért.
A két legnagyobb PPC rendszer a Google Adwords és a Yahoo Overture-n.
Keresőmarketing – Fizetett listák
A fizetett listák egy olyan keresőmarketing eszköz, amelyet a keresőmotor fizetés ellenében szerepelteti az adott honlapot a találati listán. Léteznek olyan keresők, ahol a vállalkozások megvásárolhatják jelenlétüket, a Google azonban ezt elutasítja, helyette a legrelevánsabb találatokat adja a látogatók számára. Fizetett listák esetén pl. Yahoo- nál ez lehetséges, éves vagy kattintás alapú fizetés kerül elszámolásra.
Keresőmarketing – Szövegírás
A Google több, mint 200 algoritmusa közül ma már biztos, hogy az egyik általa is elismert rangsorolási tényező a folyamatosan frissülő, információban gazdag tartalom. A szövegírás a keresőoptimalizálás egy részfolyamataként is lehetséges. A kulcsszavakra megírt tartalom jelentős segítség a SEO- hoz, a látogatók és a keresők is előnyben részesítik, ezáltal az előkelőbb helyezés hosszabb távon biztosított.
[honlapseo]
- Hogyan növeli a SEO az organikus forgalmat? - 2024-11-20
- Hogyan azonosítsd a felhasználói szándékot? - 2024-11-17
- A kulcsszókutatás legújabb trendjei - 2024-11-16
vdvvdvv