SEO alapok – Keresőoptimalizálás, SEO jelentése
SEO alapok : a keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, azaz SEO) a honlapok keresőmotorokban való organikus megjelenésének javítása. Célunk, hogy egy adott kifejezésre, kulcsszóra minél előrébb kerüljünk az organikus találatok között. Ehhez általában tartalmi és szerkezeti átalakítások is szükségesek a honlapon belül és kívül egyaránt.
SEO alapok – A kezdet: Mit látunk a keresőben?
Ebben a cikkben a Google kereséseket mutatom, mert Magyarországon a keresések 98%- a itt történik. A keresések alkalmával a felhasználók kulcsszavakat írnak be és ezekre a keresőszavakra várnak találatokat, amely megoldást ad a keresésükre. A Google kiadott keresési találata a SERP. Itt oldalanként legfelül és alul fizetett hirdetéseket láthatunk (AdWords), majd ez alatt tíz találatot az organikus listán. Ezek a nem fizetett találatok, a keresőoptimalizálás eben lehet a segítségedre,hogy a Te honlapod legyen jelen ez előkelő TOP 10- ben.
Az interneten ma már számtalan vállalkozás célja a jó helyek elfoglalása, hiszen a felhasználók az első találati oldalról választanak és már csak nagyon kis részük nézi meg a második találati oldal is, így a verseny óriási ezekért a helyekért. A nagyobb látogatottság megszerzése, a látogatók elkötelezése a cégnek nagyobb eladást, profitot eredményez.
A jó hírem számodra az, hogy senki sincs az első 10 helyre „bebetonozva”, így számodra is elérhető ez a cél, egy jól felépített, keresőoptimalizált honlappal.
Nézzük egy példán keresztül. Keress rá a SEO szakember kulcsszóra. A következőt találhatod:
Jelölések a képen :
Szürke téglalap: a fizetett hirdetések a Google PPC (Pay-Per-Click). Kattintás alapú, ahol azért fizetünk, hogy az adott kulcsszóra a mi oldalunk jelenjen meg a találatok között.
Kék téglalap: a keresőoptimalizálással az organikus kereséseket segítjük, oldalunk minél előkelőbb helyezéséhez, vagyis a keresőkre optimalizáljuk a honlapot.
Piros téglalap: Az előző két kategória egyesítése a SEM (Search Engine Marketing), magyarul a Keresőmarketing.
Számodra a lényeg, ami ebből következik:
- PPC alapú hirdetéseknél (AdWords) gyors helyezés elérés következik be (azonnal megjelenik). Kampány lejárat vagy megszüntetés után azonnal el is veszítjük az addigi előkelő helyezést.
- Keresőoptimalizálás segítségével elért eredmények lassabban érnek be, akár 2-12 hónapot is igénybe vehet ( ez függ a konkurencia mennyiségétől, a kulcsszavak erősségétől), viszont tartós helyezést érhetünk el vele.
PPC hirdetéseket a Google Adwordsben regisztrálás után indíthatsz el.
A hosszútávú keresőbeli hely jobb helyezése érdekében induláskor SEO szakember segítségét kérheted, amíg megtanulod, hogyan, hol és mit ajánlott szakszerűen beállítani. SEO alapok
SEO alapok – A keresőoptimalizálás főbb területei
A keresőoptimalizáló szakemberek általában három fő területre osztják az elvégzendő feladatokat.
- Technikai SEO: A honlap felépítése technikailag, indexelhető-e?
- On- Page SEO: A honlap tartalmának vizsgálata.
- Off- Page SEO: A honlapra érkező külső hivatkozások vizsgálata
SEO alapok – Technikai SEO
A technikai SEO célja, hogy a keresőmotorok részére a honlap forráskódja optimalizált, jól értelmezhető legyen. Amennyiben megengedjük, hogy a keresőmotorok bejárják a honlapot, összegyűjtik a rajta lévő információkat és indexelve felkészítik a magjelenítésre a találatok között. A robots.txt segítségével megmondhatjuk, hogy a honlap mely részét engedélyezzük a robotoknak a feltérképezésre.
Ez az a rész, ahol a legnagyobb szükség lehet a SEO szakember segítségére, a szakszerű technikai beállítások megelőzhetik az indexelés során előforduló hibákat.( index, no index, sitemap, 301-es redirect stb.) Ezek mind a technikai rész alapbeállításaihoz tartoznak.
Ezekből a hibákból legkönnyebben a Google által ingyenesen használható Webmester Eszközök,Search Console– ban értesülhetünk, így ajánlom a használatát.
[honlapseo]
SEO alapok – On- page SEO, On- Site SEO, Tartalmi SEO
Mindhárom elnevezés ismert, magának a honlapnak a tartalmára és keresőoptimalizáltságára vonatkozik. A keresőoptimalizásban maga a Google is segítséget ad, útmutatást készített, ha betartjuk az Általános irányelveket, a Google könnyebben megtalálja, indexeli és rangsorolja webhelyet.
Itt az elsődleges feladatok a beállítások során a következőek:
Elsődleges kulcsszó (primary keyword) kiválasztása
Az elsődleges kulcsszó kiválasztása alapvető fontossággal bír. Ez határozza meg a keresőrobotok számára, mi a honlap tartalma.
Válasszunk 2-3 olyan nagyobb keresettségű kulcsszót, amelyik jellemzően leírja a honlap tartalmát
Az oldal címe (title)
Az on- site SEO legfontosabb része. jelzi a Google számára az oldal tartalmát és a látogatók is ezt látják meg először a találati listában. Kék színnel látható vagy ha már kattintottunk régebben az oldalra, lilás színű.
Főbb ismérvei:
- A honlapmotorokban: Title, SEO title, SEO cím néven található
- Google számára az egyik legfontosabb jel az oldal tartalmáról
- A látogatók ezzel találkoznak legelőször, itt döntenek, kattintanak-e
- Általában a honlapmotor képzi
- Felépítése: alap és utótag ( ajánlott a márkanév)
- Hossza max. 55-70 karakter lehet
- Kulcsszó mindenképpen szerepeljen benne, ragozatlan alakban
- Figyelem felkeltő legyen, ígérjen megoldást a problémára,ébresszen vágyat a kattintásra
- Egyedi legyen
Meta leírás
A Google a meta leírást használja az oldal leírására. Ez a címsor alatti szürke rész.
A kulcsszó, amire a felhasználó rákeresett, automatikusan ki van vastagítva, ezáltal nem csak a helyezésre, de a kattintásokra is hatással lesz.
Főbb ismérvei:
- Honlapon: Meta leírás, Meta Description, Description, Leírás, SEO leírás
- A látogató ez alapján hozza meg döntését, kire kattint a keresőben
- Hossza: Max. 156 karakter (141 dátum esetén)
- Min. 100 – 110 karakter
- Kulcsszó szerepeljen benne
- Figyelemfelkeltő legyen, cselevésre ösztönző
- Egyedi legyen
Az oldal URL-je
Az egyik legfontosabb szempont, hogy az URL legyen a beszédes. Mit értek ez alatt? Nézzük egy példán:
https://honlapseo.hu/keresopotimalizalas-seo/kezdoknek/seo-alapok-kezdoknek-egyszeruen
Láthatod,hogy a honlapon a keresőoptimalizálás- SEO témakörében, kezdőknek szól, és mi a pontos címe a cikknek. Információt adsz a keresőrobotoknak, pontosan hol található a cikk, és a látogatók is pontos képet kapnak róla. Könnyen megjegyezhető, ha a későbbiekben újra visszatérnének ide ellenben az ilyen URL- lel:
https://honlapseo.hu/?p=185
Főbb ismérvei:
- Kulcsszó szerepeljen benne
- Lehetőleg rövid legyen
- Angol ABC karaktereit használja
- Szóköz helyén „-” karakter
Breadcrumb – Morzsa menü
A morzsa menü hasonló elven működik, de ez már kifejezetten az oldalon történő navigációt szolgálja. Ez gyakorlatilag kisebb linkeket jelent, amelyek azért találhatóak meg, hogy a látogatók pontosan tudják, melyik aloldalon járnak.
HonlapSEO > Keresőoptimalizálás- SEO > Kezdőknek > SEO alapok kezdőknek egyszerűen
Ebből szintén könnyen látható, hogy a honlapon a a keresőoptimalizálás-SEO témakörben, a kezdőknek szóló menüben található cikket jeleníti meg éppen.
Keresőoptimalizált tartalom
Általánosságban elmondható, hogy mind a keresőrobot, mind a látogatók a folyamatosan frissülő, releváns oldalakat részesítik előnyben. Figyelj arra, hogy a látogató pontosan azt találja az oldalon, amire a kereséskor kattintott. Legyen megoldás a problémájára, adjon választ a keresésére.
A tartalmat ezen felül további részekre lehet bontani a keresőoptimalizálás során.
Kulcsszavak
Minden aloldal elkészítésekor válaszd ki a kulcsszót, amire az oldal készül. Egy aloldal egy kulcsszó, tehát minden további aloldal más kulcsszó.Ugyanarra a kulcsszóra ne hozz létre további aloldalakat. Egy alapos kulcsszó kutatás elvégzésével több száz kulcsszót találhatsz, amelyekre további jó helyezéseket érhetsz el. Bővebb,részletesebb segítséget kaphatsz, ha felkeresed a kulcsszavak menüpontomban található cikkeimet.
Ezekben a cikkekben olvashatsz arról, mi a szerepük, hol keresd, hogyan használd őket.
Óvakodj a kulcsszó halmozástól, a tartalom legyen természetes, a látogatóknak szóljon, ne a keresőrobotoknak. Használj bátran szinonimákat, a robotok ma már megértik használatukat.
A tartalmi hierarchia
HTML elemek vagyis a headingek használata, h1, h2, h3 kiemelések. Ezek az elemek könnyen átláthatóvá teszik az oldalt. Olyan tartalom jegyzék féle az aloldal tartalmáról. Biztosan tudod, hogy szkennelve olvasunk,így ezek a headingek használatával a látogató könnyebben átpörgeti a főbb részeket. További segítséget ad a bekezdések, felsorolások, félkövér vagy dőlt betűk használata. Ez jelzi a fontosságot a keresőrobotok és a látogatók számára egyaránt.
Mire figyelj:
- A tartalom legyen összhangban a kereséssel.
- Minden oldalon csak egy h1 szerepelhet.
- A bekezdések legyenek rövidek, jól átláthatóak, 3-4 sorból álljanak.
Belső linkek
A belső linkekkel az oldalon belüli további információ nyújtás a cél, ezzel szintén segítve a látogatót további aloldalra navigáljuk, így az oldalon eltöltött időt is növelhetjük.A belső linkekkel erősítjük is egyben a hivatkozott aloldalt. Figyelj arra, hogy a hivatkozás (horgonyszöveg) ne kizárólag kulcsszavakra történjen, legyen ez is beszédes a látogató számára. kerüld a „katt ide” és hasonló nem releváns horgonyszöveget.
KIfelé mutató linkek
Sokan nem használják, pedig ez is egy fontos része a keresőoptimalizálás folyamatának. Segítjük a látogatót további webhelyekre, ha a mi honlapunkon már nem tudunk érdemlegi információhoz jutni. Könnyen megesik, hogy ebből mi is profitálhatunk, sok esetben a hivatkozott weboldal visszalinkel, ha releváns találatként érdekes lehet honlapunk.
Képek
A képek optimalizálására szintén nagy szükség van. A keresőrobotok nem látják mi van a képeken, így szükséges megadni számukra.Ezt a title és az alt tag kitöltésével. segítjük. Elképzelhető, hogy a látogatónál lassú az internet kapcsolat, ekkor a kép helyett az alt tagban található szöveg kerül kiírásra, valamint a gyengén látóknak is ez kerül felolvasásra.
A title könnyen észrevehető, a kurzort a képre irányítva már is megjelenik a szöveg. Az alt tag kitöltése ennél nehezebb, mert nem látható, ezt a HTML kódban tudjuk kitölteni.
Itt is figyelj a képek elnevezésére, feltöltéskor adj kulcsszavas nevet a képnek:
seo-alapok.npg és ne legyen 123456.npg a neve.
Off- page SEO, Off- site SEO
A honlapunkat érő külső hatások összessége. Ezekre lehetünk a legnehezebben szert, de ez sem lehetetlen, ha a honlap értékes tartalmat ad mások számára.
- Weboldalak linkjei, mennyi mutat a honlapunkra? (backlink)
- Milyen hiteles értékkel bírnak ezek a linkek?
- Mi a hivatkozás szövege ezeknél a linkeknél?
A Google rangsorolási algoritmusa jelentős súllyal veszi számításba a rangsorolásnál, hogy egy honlapra hány link mutat, azok hol helyezkednek el, és milyen minőségűek. A PageRank 2016-os megszűnése óta a Domain authority és a Page authority vette át a szerepet. Ezekről bővebben olvashatsz a belinkkelt cikkemben.
Meg kell említeni a közösségi média egyre erősebb szerepét is, hiszen egyre nagyobb figyelmet szentel a Google is nekik. A lájkolások, megosztások sokaságát figyelemmel kísérik a keresőrobotok és a nagyobb jelenlét a közösségi médiában további látogtószerzésre is kiválóak.
SEO alapok kezdőknek egyszerűen
Láthatod tehát, hogy a keresőoptimalizálás az online jelenléthez elkerülhetetlen. A SEO alapok segítségével a feladatok nagy részét Te is elvégezheted. A leírás alapján haladva most már számodra is egyszerűbb a feladat.
Amennyiben további segítségre van szükséged a honlapoddal kapcsolatban, kérd honlapelemzésemet a képre kattintva:
- Milyen a jól SEO-zott honlap? - 2024-12-16
- SEO ellenőrzés: a legjobb eszközök - 2024-12-09
- Hogyan növeld weboldalad látogatottságát hosszabb kulcsszavakkal és kérdésekkel? - 2024-12-02
Kedves Barbara,
Örömmel olvastam a cikket, mert korábban elég kevés tudásanyag volt elérhető a SEO témában. A kezdő weboldal készítőknek kivalo anyag arra, hogy elsajátítsák a kersőoptimalizálás alapjait.
Kedves Irén,
Nagyon köszönöm a visszajelzést, örülök, hogy tetszett a cikk.
Bízom benne,hogy a továbbiakban is segítségére lehetek mindenkinek, aki keresőoptimalizálni szeretné a weboldalát 🙂
Wow! Micsoda cikksorozat! Még laikusként is megértem, sőt, már meg is fogadtam több tanácsodat, és azok alapján elkezdtem SEO-zni a honlapomat. Köszönet ezért a kiváló, magas színvonalú tudásanyagért, ami megvilágítja ezt az új, ma még homályos fogalmat és annak gyakorlatba ültetését!
Kedves Martina,
Köszönöm szépen a visszajelzést, bízom benne, hogy a írásaimmal a későbbiekben is a segítségedre lehetek.