Egy weboldal megjelenésének a találati listán az egyik legfontosabb tényezője, hogy megfelelő módon működjön. Nem elég, ha elkészül a honlap, a technikai SEO feltételeit is szem előtt kell tartanunk. Néhány alapvető beállítással pedig akár a legjobb helyezéseket is elérhetjük. Mit is jelent ez pontosan? Hova tartozik a technikai SEO?
A keresőoptimalizálásnak három nagy ága van. Ezek:
- az on site SEO, azaz, amikor a saját weboldalad tartalmát optimalizálod
- az off site SEO: ez elsősorban a linképítést jelenti.
- technikai SEO, amit én külön szoktam választani az on-site SEO-tól bár a weboldalon lévő technikai elemek javítása történik meg.
Én itt most a technikai SEO- hoz fogok tanácsikat/tippeket adni.
A technikai SEO a keresőoptimalizálás egyik alappillére, érdemes külön foglalkozni vele, a keresőoptimalizálás nuladik lépéseként ajánlom. Több szakember egyben kezeli az on site SEO elemeként és részfeladataként, én azonban minden esetben ezzel kezdem és ha ezzel készen vagyok, akkor folytatom a tartalmi résszel vagyis az on- site SEO további elemeit vizsgálom.
Mindenképpen érdemes a technikai SEO beállításokra is odafigyelni, és ezt jó esetben elég egyszer elvégezni és évente egyszer-kétszer ellenőrizni, hogy minden rendben van-e továbbra is vagy szükséges apróbb változtatásokat eszközölni.
1. Látja az oldalainkat a Google?
Miért a Google?
A felhasználók a keresések alkalmával jelenleg már 95% feletti arányban használják a Google keresést. A Google keresőoptimalizálás segít a Google robotoknak, hogy a releváns találatok között a Te weboldalad szerepeljen.
A technikai SEO talán legelső alapvető feladata megnézni, hogy indexelve van e a weboldal. Gyakran előfordul, hogy a fejlesztés időszakában a keresőrobotok elől elrejtett tartalom az éles oldalon sem kerül feloldásra, így az továbbra is láthatatlan marad.
A Google keresőjébe begépelve megkapjuk azokat az aloldalakat, amelyek már szerepelnek a Google indexében. Azt hogy a Google, mely aloldalakat látja weboldalunkból, könnyen ellenőrizhetjük az alábbi paranccsal:
site:honlapneve.hu
Ha azt szeretnénk tudni, hogy egy adott, konkrét aloldalt lát-e a Google akkor az adott URL írjuk be a Google keresőmezőjébe.
pl.: https://honlapseo.hu/a-keresooptimalizalas-celja/
A keresőrobotok ki is tilthatóak egyes weboldalakról. Ezt a robots.txt fileban tudjuk szabályozni.
Arra is figyeljünk, hogy a jelszóval védett, csak regisztrált felhasználók által elérhető tartalom a keresőrobotok számára sem látható.
Túl sok a beindexelt tartalom, valóban ennyi aloldal van? Mindegyikre szükség van?
Nem csak az jelenthet problémát, ha a keresők nem találják meg weboldalunkat, hanem az is, ha túl sok értéktelen tartalmat indexelnek be.
WordPress oldalaknál a helytelen beállítások miatt gyakran előfordul, hogy a Google tömegesen indexel le értéktelen címke oldalakat, lapozó oldalalakat, webshopoknál kifogyott vagy nem létező termék aloldalakat. Webáruházaknál további tipikus hiba a különböző rendezési aloldalak külön leindexeltetése. Ez akár büntetést is eredményezhet a későbbiekben.
Ha a site: honlapneve.hu keresésre lényegesen több találatot ad a Google, mint amennyi cikkünk, vagy termékünk van, akkor valami technikai beállítás nem megfelelő. A sok értéktelen vagy duplikált tartalom pedig ronthatja oldalunk teljesítményét több helyezésnyi hátrébb sorolást eredményezhet.
2. Robots.txt
Mire használható a robots.txt fájl?
A robots.txt fájl tájékoztatja a keresőmotorok feltérképező robotjait, hogy melyek azok az oldalak és fájlok, amelyeket lekérhetnek webhelyéről, vagy melyek azok, amelyeket ne kerüljenek be a Google rendszerébe.
A robots.txt fájl hiánya miatt például kellemetlenséget okozhat, ha a fejlesztés alatt álló oldalunk kerül be az indexbe. Ha nem szeretnénk, hogy a weboldal megjelenjen a Google adatbázisában, használjunk noindex jelőlést vagy védjük jelszóval az adott oldalt.
A robots.txt fájl helye a webhely gyökérkönyvtárában van. A honlapneve.hu esetében a honlapneve.hu/robots.txt útvonalon található.
A robots.txt egyszerű szöveges fájl, amelynek tartalma a robotkizárási szabványt követi. A robots.txt fájl egy vagy több szabályból áll. Minden egyes szabály engedélyezi/letiltja a hozzáférést a webhely megadott fájljának útvonalához az adott feltérképező robot számára.
WordPress esetén többféle lehetőség is adódik a keresőrobotok engedélyezése/kitiltása a honlapról:
- Adminfelület > Beállítások > Olvasás >
Keresőmotor láthatóság |
---|
2. A Yoast SEO plugin segítségével könnyedén szerkeszthető a robots.txt.
Példák a robots.txt fájl használatára
- User-agent: *
A robots.txt fájlnak mindig az „user-agent”- tel kezdődik, ez a keresőmotorokat jelöli. Ezeket külön-külön is megadhatjuk (akár keresőmotorokra szabva), de alapesetben elég az összesre érvényes hivatkozást megadni, ezt csillag szimbólummal jelöljük..
- Allow: /
Tehát ha csupán az “Allow” parancsot adjuk meg, és ez után nem zárunk ki semmit, akkor ezzel az összes oldalunk és aloldalunk feltérképezését engedélyezzük!
Az engedélyezett oldalakat az “Allow” parancs jelöli (a teljes tartalomra vonatkoztatva), a kivételnek szánt URI-ket ez után zárják ki, per jellel zárva a domain végét.
- Disallow: /admin
- Disallow: /images/dogs.jpg
A kizárni kívánt alkönyvtárakat a “Disallow” parancs jelzi, itt ha több alkönyvtárat is ki szeretnénk zárni, akkor -, akkor egyesével kell kizárnunk ezeket (például az admin vagy egy kép).
- Disallow: /
Abban az esetben, ha a teljes oldalra vonatkoztatjuk a robotok tiltását (például a fejlesztésben lévő oldalakat), akkor az “Allow” parancshoz hasonlatosan a teljes oldalt kell kijelölnünk, alkönyvtár megadása nélkül.
Ezen kívül természetesen még sok szabály létezik, ezeknek a meghatározása és beállítása minden oldalnál egyedi felülvizsgálatot igényel. Segítséget találhatunk a Search Console sugójában, amely a webmesterek részére készült: Robots.txt létrehozása vagy kérjük egy SEO szakember segítségét.
Az aktuális robots.txt állapotot leellenőrizni így tudjuk: Írjuk be a keresőbe:
honapneve.hu/robots.txt
3. Mobilbarát
2015 tavasza óta a Google rangsorolja a weboldalakat, hogy a keresést honnan indították: asztali, mobil, tablet. Mára ezek a keresések aránya weboldaltól függően változhat. A Honlapseo esetében még mindig az asztali keresés viszi a forgalom jelentős hányadát, van olyan oldalam ahol ez az arány már teljesen megfordult és a keresések 85%- a mobileszközökön történik.
Azt, hogy weboldalunk mobil barát-e könnyen ellenőrizhetjük a Google tesztelő oldalán, de a Webmester Eszközökben is kapunk ehhez segítséget.
4. A weboldal mérete, betöltési sebessége
A rangsorolásnál az oldal sebessége, a teljes betöltési sebesség nem elhanyagolható tényező.
A hazai weboldalak többsége jelenleg még elég sok kivetnivalót hagy maga után, de egyre többen értik meg, hogy a keresőoptimalizálás fontos munka egy honlapon. A technikai SEO újabb fontos része, hogy az oldal megfelelő gyorsasággal töltsön be, a 20-30 mp alatt betöltödő weboldal nem éppen a legjobb ajánlólevél. A Google Page Speed, vagy a Pingdom Tools, GTmetrix segíthet felgyorsítani a weboldalt.
Egy Google kutatás szerint, ha egy oldal 3 másodpercnél lassabban töltődik be, akkor a felhasználók fele visszafordul. A weboldal sebessége SEO szempontból csak akkor gond, ha a weboldalad nagyon lassan töltődik be, a rossz felhasználói élmény azonban áttételesen a SEO-dat is tönkre teszi. Egy gyorsan betöltődő honlap csökkenti a visszafordulási arányt is, ami szintén egy pozitív szignál.
A szintén felhasználói élményt javító szempontot komolyan veszik a Google mérnökei: joggal várják el a weboldalak üzemeltetőitől, hogy megtegyék azokat a technikai SEO lépéseket, amelyek betartásával a Google is jobb szívvel ajánlja majd az oldalt, a látogatók pedig nagyobb valószínűséggel maradnak tovább, ill. térnek vissza később.
GTmetrix eredények a technikai SEO előtt:
GTmetrix eredények a technikai SEO után:
Érdemes párszor lefuttatni a tesztet. Átlagban 2-3 másodperc alatt kellene lennie a teljes betöltődési időnek. Itt látható a weboldal mérete is, ez 3 MB- nál kevesebb legyen. Az e feletti méret sokszor a főoldalaknál tapasztalható, szinte minden esetben a nagyméretű képek voltak a probléma okozói. Sok webfejlesztő a kapott anyagokból dolgozik, ha több MB képeket adnak neki, akkor azokat fogja feltölteni, nem biztos, hogy előtte tömöríti is azokat. A képek méretére, tömörítésére, a keresőoptimalizálási szempontok figyelembevételére még lentebb sort kerítek.
5. SSL beállítása
Ha a honlapodon nincs SSL titkosítás, a Google „Nem biztonságos” figyelmeztetést ad a böngészőben, és hátrébb sorolhatja a honlapod. A Secure Sockets Layer (SSL) egy olyan protokoll, amely biztonságos kommunikációt nyújt olyan tevékenységekhez, mint amilyen a webböngészés, az e-mail küldés, az azonnali üzenetküldés, valamint egyéb adatátviteli módok.
Az elmúlt években sok weboldal már megoldotta ezt a technikai SEO feladatot, hiszen a Google bejelentette, hogy keresőoptimalizálás szempontból ez egy rangsorolási faktor, illetve az idén már a Chrome böngésző az URL sávban eléggé látványosan fogja jelezni, hogy a weboldal nem biztonságos.
A tárhelyszolgáltatók nagyobb része már ingyen adja az alap SSL beállítási lehetőséget. Lehetőség nyílik már a honlap fejlesztése során ilyen beállítást megadni. Vannak még további beállítások a WordPress és egyedi fejlesztésű honlap esetén is, a honlapfejlesztő végezze el a feladatot.
A már működő weboldalak utólagos átállása során egy rövid időre az oldal hátrébb csúszhat a Google-ben. Sokan félnek átállni, mert a helyezések romolhatnak az átálláskor. Rövidebb időre igen, de egy-két hét múlva visszaáll az oldal az eredeti helyére, és az a tapasztalat, hogy ezzel még előrébb is jöhet néhány hellyel a Google találati listáján.
6. URL struktúra kialakítása
Az URL struktura kialakítása is fontos rangsorolási szempont. A webhelyek URL-szerkezetét a lehető legegyszerűbben kell kialakítani.
A keresőbarát URL-ek beállítása a technikai SEO stratégia fontos eleme.
Gyakori hiba a rosszul felépített, nem következetes URL rendszer is, ahová felesleges kategóriákat generálnak, vagy éppen a legfontosabbakat hagyják ki. Hagyjuk el a dinamikus url címeket, és kizárólag statikusokat használjuk.
Ha tovább akarunk lépni, akkor pedig hagyjunk el minden felesleges szót az url-ből, nem kell az URL-ben a blog, vagy kategórianév, vagy a dátum, lehetőség szerint csak a cikk címe, vagy a kiemelten fontos oldalaknál csak a kulcsszó. Ennek a cikknek például az ideális URL címe:
honlapseo.hu/technikai-seo
Ha az URL-t módosításra kerül a technikai SEO során, fontos, hogy a régi URL-t szükséges az újra átirányítani. A Google mindig URL-eket rangsorol, és ezek kapják a szignálokat. Ha nincs átirányítás, az összes pozitív szignál elvész!
Szintén fontos figyelembe venni a szerverről érkező státuszkódok alakulását. A hibát jelző kódokat a Google Webmsetereszközök felületén ellenőrizhetjük a legegyszerűbben. Ha minden rendben van az oldalunkkal, akkor 200-as státuszkódot küld az oldalunk, ezzel nincs semmilyen teendőnk. Azonban biztosra veszem, hogy ezzel ellentétben mindenki találkozott már a 404-es hibaüzenettel.
7. Cannonical beállítása
Duplikált tartalom
Az egyik legáltalánosabb hiba, hogy jóhiszemű tudatlanságból, vagy technikai hibából adódóan duplikálódik az oldal tartalma (átvett, „másolt” tartalom).
Jó példa erre, ha az adott oldal tulajdonosa egy-egy tartalmat felajánl vagy továbbad más oldalaknak is (például egy sajtóközlemény, vagy egy ismeretterjesztő anyag). Ez visszafelé is igaz, amikor egy adott tartalmat úgy hoz le az oldal, hogy a tartalom végén jelölik a forrást szövegesen, esetleg link is mutat a forrás oldalára (ez ritkább).
Megoldás: A megoldás egy úgynevezett canonical tag. Ebben azt a linket kell megadni, ami az elsődleges oldal a Google számára.
Magyarországon nagyon sok weboldal vagy webshop technikailag nincs megfelelően beállítva, és a legtöbb esetben a duplikáció megléte a probléma, amelyet a Google nem szeret.
A webshopok esetén a kategóriaoldalakon a termékeket ár, szin, méret, gyártó stb. szerint rendezhetjük. Ha ez technikailag úgy van megoldva, hogy minden szűrésnél más az URL, akkor ezek külön oldalaknak számítanak. A tartalmuk megegyezik, így a duplikáció adott, több oldal ugyanazzal a tartalommal jelenik meg a honlapon.
Jelezzük a Google felé, hogy az elsődleges a fő kategória oldal, ezt a szűrt aloldalt ne vegye indexáltnak. Ezzel érjük el, hogy ne legyen duplikáció az oldalunkon.
Ha WordPresst használunk, akkor vannak erre pluginok, például a SEO-s pluginok alapból beállítják a canonical taget az oldalakra.
További duplikáció lehet, az is ha egy weboldal betölt www. előtaggal és enélkül is, csakis egyféleképpen töltődhet be az oldal!
8. 301 -es, 302-es átirányítás
Mikor egy régen meglévő honlapot optimalizálunk, sok esetben meg kell változtatni az URL-eket (sokszor éppen a keresőbarát kialakítás miatt, mint feljebb már írtam róla).
Ilyenkor a Google számára közölni kell, hogy megváltoztak a címek. Ezt szolgálja a 301-es átirányítás. Ennek során a régi URL-t az új URL-re irányítjuk át.
Ez talán akkor szokott előjönni, ha egy meglévő weboldalunkat alakítjuk át. Tehát akár új designt kap, akár új webmotorra visszük át, a honlap linkjei is változhatnak. Ezért mindenképp figyeljünk arra, hogy a régi URL címeket irányítsuk át az újakra, a Google ne indexelje régit, hanem már csak az újat.
Nem összekeverendő a 302-es átirányítással, amelynek lényege, hogy nem viszi át az indexelést az új oldalra, csak időszakos átirányítás, nem pedig végleges.
9. 404 -es oldal hiánya
Gyakran előforduló hibaüzenet a weben, mert ha egy olyan oldalra jutunk, amelyet a szerver nem talál, akkor a 404-es felirattal találkozunk. Legyen beállítva a 404-es oldal, érdemes erre valami egyedibbet létrehozni. Helyezzünk rá gombot, linkeket, amelyekre kattintva átterelhetjük a látogatókat működő oldalakra, vagy webshopoknál jó ötlet az ajánlott termékek megjelenítése is.
A Google Search Console-ban megtaláljuk a 404-es oldalak URL címeit, és a nem működő oldalakat irányítsuk át működő oldalakra. Fontos, hogy a megszűnt oldal tartalmához hasonló oldalakra irányítsuk át, ne a főoldalra. 301-es átirányítást használjunk.
A 404-es hibakód kezeléséről bővebben olvashatsz egy már megírt cikkekben: 404 hiba (Error 404) kezelése, javítása
10. Belső navigáció avagy annak hiánya
Oldal struktúra és hierarchia
A megfelelő belső linkeltség kialakítása szintén igényel némi rutint és tervezést. Gondoljunk akár a fent említett technikai SEO értékek irányítására, akár a látogatóink oldalon belüli terelgetésére. Ha egy blogcikkünk vonzotta oldalunkra a látogatót, akkor érdemes további, kapcsolódó bejegyzésekre irányítani, növelve így az oldalunkon töltött időt és az esélyt, hogy akár feliratkozóként, akár vevőként konvertáljon.
A cikkeinken belül – akár kulcsszavas linkekkel – meghivatkozzuk korábbi írásainkat, vagy éppen termékoldalainkat. Így ezek plusz linkerőhöz jutnak és ez segítheti, hogy jobb helyezést érjenek el a találati listán.
A Google és más keresők is, egy domainen belül egy-egy aloldal fontosságát több tényező alapján ítélik meg. Az egyik legfontosabb, hogy az adott aloldalra hány külső és belső link mutat.
11. Képek mérete, Képek fájlnevei
A weboldal teljes betöltési sebességét a képek mérete nagyban befolyásolja. Fentebb már írtam róla, hogy ma már egyre fontosabb szempont, hogy a honlap teljes betöltési ideje gyors legyen, mert a látogató gyorsan keres egy még gyorsabb honlapot.
Az egyik leggyakoribb hiba, amit a honlap tulajdonosok elkövetnek, az a képek feltöltésénél a képek optimalizálásának hiánya. Megbízásaim során szinte minden esetben azt tapasztalom, hogy ezek a képek okozzák a weboldal lassúságának jelentős részét.
Lássunk egy pédát:
Nem részletezem a teendőket, részletes leírást találsz egy korábbi cikkemben, milyen megoldásokat lehet alkalmazni: Képek optimalizálása
12. Title tag, Meta description ellenőrzés
Az úgynevezett Title tag és meta leírás (meta description) egyre nagyobb szerepet kap az optimalizálásban. Mivel a Google a találati listán a title tag és a meta leírásban lévő rövid szövegeket jeleníti meg, az ebben lévő szavak és a jó megfogalmazás befolyásolja, hogy milyen arányban kattintanak a találatra. A magasabb kattintási arány javítja a helyezést a találati listán. Egy jó meta leírás vonzza a tekintetet és választ ígér a felhasználó kérdésére.
A duplikát title tag, meta description és meta kulcsszó tagok viszont rontják a helyezéseket, ezért fontos ezek feltérképezése és javítása.
Összegezve a technikai SEO feladatait
1. Látja az oldalainkat a Google?
2. Robots.txt
3. Mobilbarát
4. A weboldal mérete, betöltési sebessége
5. SSL beállítása
6. URL struktúra kialakítása
7. Cannonical beállítása
8. 301 -es, 302-es átirányítás
9. 404 -es oldal hiánya
10. Belső navigáció avagy annak hiánya
11. Képek mérete, Képek fájlnevei
12. Title tag, Meta description és meta keywords ellenőrzés
Ha ezeket a pontokat átnézve egyenként végignézed weboldalad és feltárod a hiányosságokat, javításra kerülnek a hibák, olyan keresőoptimalizálás alapokat adsz honlapodnak, amely hozzásegít a nagyobb átogatottséghoz, jobb helyezésekhez.
Ha mindez a tudás és ismeret alapján úgy gondolod, szívesen dolgozol saját honlapodon, ajánlom, hogy olvass továbbra is hasznos tudnivalókat, keress fel olyan keresőoptimalizálással foglalkozó honlapot, ahol elmélyítheted tudásod.
Amennyiben úgy döntesz, hogy inkább a saját vállalkozásodban teljesedsz ki és a keresőoptimalizálást SEO szakember tudására bízod, keress bizalommal és szívesen segítek.
Keresőoptimalizáláshoz profi Seo szakembert keresel? Azonnal használható, gyors megoldások a Google irányelvei alapján.
Keress bizalommal.
Elérhetőségeim:
Burai Barbi SEO szakember, SEO szakértő
Telefon: +36-30-242-9494
E-mail: info@honlapseo.hu
Web: HonlapSEO
Eredményes keresőoptimalizáláshoz profi SEO szakértőt keresel?
Vedd fel Velem a kapcsolatot az alábbi űrlap kitöltésével:
- Hogyan növeli a SEO az organikus forgalmat? - 2024-11-20
- Hogyan azonosítsd a felhasználói szándékot? - 2024-11-17
- A kulcsszókutatás legújabb trendjei - 2024-11-16