A Google évente több alap-algoritmus frissítést hajt végre, amik rendszerint a teljes találati listát átrendezik. A 2020-as évben 3 db Google alap-algoritmus frissítés volt (január, május, és most, az utolsó december 3-án). Ezt a Google „frappánsan” a 2020-as decemberi alap-algoritmus frissítésnek nevezte el.
A Google az algoritmus frissítés tényét bejelentette a Twitteren.
Minden olyan alap-algoritmus frissítést bejelentenek, amelyek széles körben zajlanak, azaz minden országban, minden piacon érezhető a hatásuk.
Ilyen volt a decemberi Google alap-algoritmus (Core Update) frissítés is, ami a magyar piacon is átrendeződéseket okozott a találati listában.
Rengeteg SEO szakértő kizárólag a száraz technikai dolgokra összpontosít, tehát beállítja a weboldalak technikai tényezőit, tartalmat optimalizál és linket épít.
Ez viszont kevés, ha egy alap algoritmus frissítésről van szó. – Ezért féltek sokan a mostani frissítéstől, mert az eddigi SEO munkálatok során a beállítások voltak a fókuszban, és nem az olvasók, a weboldalad látogatói.
Ebben a cikkben megpróbálom összeszedni azokat a fontos pontokat, amikre figyelned kell, ha azt szeretnéd, hogy egy alap-algoritmus frissítés ne bántsa, hanem jutalmazza a weboldalad.
A találati lista a frissítés után, és ennek hatására még mozog 1-2 hétig, mire a végleges találati listát megkapod. Ezért azt javaslom, hogy a weboldalad módosításával várd ki ennek az idősávnak a végét, hogy pontosan tudd, hogy a módosítás, vagy még a frissítés hatására kapod a végeredményt.
Keresőoptimalizálás alapok
Ebben a fejezetben nem fogok végigmenni a keresőoptimalizálás alapokon, csak a fontos pontokat fogom megemlíteni, amik szóba jöhetnek egy CORE-algoritmus frissítés kapcsán.
Ha részletesebben szeretnél információkat kapni a SEO alapokról nézz szét ezen a weboldalon, vagy esetlegesen még további információkat gyűjthetsz Sipos Csaba kereső optimalizálás cikkéből is.
Nézzük meg milyen tényezők befolyásolják a végeredményt egy ilyen frissítés után, és ezek közül melyeket soroljuk a keresőoptimalizálás alap technikái közé.
Kulcsszó spam a szövegben
A mai napig vannak olyan weboldalak, amiken „túltolják” a kulcsszavak használatát a szövegben. A tartalmat a látogatóknak készítjük, és pontosan annyi kulcsszót használunk, amennyi kell a könnyed, természetes olvasáshoz. – Ha már azaz érzésed van, hogy nem természetes a szöveg, ott lehet a kulcsszavak mennyiségével van a gond.
Készítsd a tartalmaid a látogatóknak. Legyen megfelelő hosszúságú. Ha hosszan kell egy témát kidolgozni, akkor tedd úgy, ha gyors információra van szükség, akkor annyi legyen a szöveg.
Használj szinonimákat és rokon értelmű szavakat is.
Ez segít elkerülni az alap-algoritmus frissítés negatív hatásait.
Keresési szándék a szent Grál?
Azt nem tudom, hogy mi a szent Grál a SEO-ban, de az biztos, hogy ha a keresési szándéknak megfelel a tartalmad, akkor már biztos többet tettél a SEO sikeredért, mint a versenytársaid többsége.
A keresési szándékra a mai napig sokan nem figyelnek oda, ha a keresőoptimalizálásról van szó.
Keress rá a kulcsszavadra a Google találati listájában. Nézd meg az elől lévő weboldalakat, és azt, hogy hogyan van kialakítva a tartalom, milyen jellegű tartalmak vannak elől. Ezek megfelelnek a kulcsszóhoz tartozó keresési szándéknak. – Neked is ilyen jellegű tartalmat kell létrehoznod.
Ha 100%-ban olyan a tartalom típusod és kialakítása, mint a Google Top 10-ben lévő versenytársaidnak, akkor ez is egy pozitív szignál az alap algoritmus esetében. – Pont azt adod, amire szüksége van a keresést végző személynek.
Linkek szerzése HITELES helyekről
Az alap algoritmus esetében nagyon fontos, hogy ha linket építesz, azok a linkek hiteles, a Te témádban, szakmailag hiteles weboldalakról érkezzenek.
Ez egy fontos szempont, ha el akarod kerülni a Core-algoritmus „szankciókat”!
Azok a weboldalak, amelyek a témában hitelesek, – ezt linképítéssel el tudod érni –, sokkal jobban tartják a pozíciójukat a Google találati listában, mint azok, akik linktáras, vagy értéktelen PR cikkes oldalakról „vásárolnak” linkeket.
A linktáras időszaknak már vége!
A Google okos!
Mesterséges intelligencián alapuló technikát használ a tartalom, és keresési szándék megértésére, valószínűleg már a spam technikák felismerésére is. – Ne trükközz, csináld úgy a keresőre való optimalizálást, hogy a látogatóknak legyen jó, legyen az a Te weboldalad látogatója, vagy más weboldal látogatója, ahonnan a linket kapod.
Ez a három fő pont, ami fontos, most az alap-algoritmus frissítéssel kapcsolatban. Ha ezekre figyelsz, akkor már csak pár apróbb dolog marad, amivel megfelelhetsz ennek az algoritmusnak.
Lépjünk tovább és nézzük meg pontosan mi az alap algoritmus, és miért „nehéz megfogni” ezt a dolgot.
Mi a Google alap-algoritmus (CORE) frissítés?
Évente sok száz algoritmus frissítést csinál a Google. Ezek közül nem mind jelentik be.
A legismertebben a Panda vagy Pingvin algoritmus, de egyre nagyobb figyelmet kap most már az alap-algoritmus is.
Minden algoritmusnak egy konkrét célja van, kivéve az alap-algoritmust.
Az alap, Core algoritmus a Google keresőmotor alapvető építőköve.
Egy nagyon-de nagyon leegyszerűsített ábrán mutatom, hogy ez az algoritmus hol helyezkedik el a többi algoritmushoz képest.
Forrás: SEMrush.com
Ez egy nagyon leegyszerűsített ábra, de a lényeg szemléltetésére pont megfelel.
Van több nagyobb algoritmus, mint a Pingvin vagy a Panda, stb, és ezek többféle funkciót látnak el, jeleket értékelnek és továbbítanak a mag, CORE felé. Ez az alap algoritmus, a keresőmotor magja, ami a beérkező szignálok alapján felállítja a végleges találati lista sorrendet.
Ha egy ilyen alap-algoritmus frissítésről beszélünk, akkor gondoljunk arra, hogy a keresőmotor magja felé „áramló” információk súlyozását módosítja a Google.
Például a PageRank érték mag felé átadott információjának 10%-kal csökken a hatása a végső rangsorolásnál. A linképítés során használt linkszövegek értéke tovább csökkent. Majd a felhasználói élmény jele 10%-kal emelkedett, és így tovább.
(Ez nem valós, szintén leegyszerűsített példa volt. Ezt a Google soha nem fogja elmondani, mert akkor a titkos algoritmusaiknak fedné fel a működését.)
Egy ilyen alap algoritmus frissítés esetében ezt a sok-sok, több mint 2-500 szignált „súlyozza” újra a Google.
Ezért nehéz megérteni, hogy egy alap-algoritmus frissítés esetében milyen új tényezőnek kell megfelelni.
Most már láthatod, hogy az alap, azaz a Core algoritmus frissítés az maga a rendszer magjának, alapjának a frissítése, finomhangolása, hogy relevánsabb, jobb találati listát adjon a Google a keresést végző személynek.
Ezért mondja a Google, hogy ha zuhan a látogatószámod, vagy helyezésed egy ilyen frissítés után, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy rossz az oldalad, vagy büntetést kaptál volna.
Ebben az esetben csak arról van szó, hogy az adott kulcsszóra, és a mögötte lévő keresési szándékra nem annyira releváns a weboldalad, mint azoké, akik előre kerültek.
Oké, de akkor mit lehet tenni, hogy a „kedvenc” kulcsszavaidra újra visszakerülj a Google elejére? A következő blokkban erre keressük a választ.
Mit tegyek, ha „büntetett” a Google alap-algoritmus frissítés?
A fenti információkból már tudod, hogy nem büntet a Core, mag frissítés. Finomítottak az egyes SEO szignálok megítélésén, és így egy teljesen más találati lista került összeállításra, aminek vannak vesztesei és győztesei.
Első körben – ezt sok külföldi SEO szakértő javasolja –, egy külsős, harmadik féllel nézesd át a tartalmaidat. Tedd fel a kérdést, hogy megbíznál-e ebben a tartalomban, szerinte ez hiteles információ-e?
Ez sokat elárul arról, hogy mennyire jó, hiteles és megbízható felhasználói szemmel a weboldalad és a tartalmaid.
Ha itt már szemmel látható hiányosságokat lehet észrevenni, akkor valószínűleg az alap-algoritmus frissítés is bántani fogja a weboldalad. – Ezért írtam eddig, hogy ez megfoghatatlan dolog.
Sok kisebb, nagyobb tényező finomhangolásának az a célja, hogy egy keresési szándékot kielégítő, megbízható weboldal kerüljön a Google elejére a kulcsszóra keresve.
Kik a győztesek, és kik a vesztesek?
Határozd meg, hogy kik a győztesek és a vesztesek egy frissítés után.
Egy alap-algoritmus frissítés végeredményét 15-17 nap után látod, addig folyamatosan mozog a találati lista.
Ha ez az időintervallum letelik nézd meg, hogy a kulcsszavadra keresve kik zuhantak, és kik jöttek be a Google elejére. Hasonlítsd össze őket, keress mintázatokat.
Rank Tracker szoftverrel követheted, kik a győztesek és vesztesek egy algoritmus frissítés után.
Sokszor szembetűnő különbség van ezek között az oldalak között, és így már Te is tudsz következtetni arra, hogy milyen módosításokat kell elvégezned.
Fontos a szakértelem!
Az E-A-T (szakértelem, hitelesség, megbízhatóság) hármasának feleljen meg a weboldalad, legfőképp akkor, ha a YMYL (Your Money or Your Life, azaz a pénz és egészségügyi) szektorban dolgozol.
Az alap algoritmus frissítés után a jól teljesítő weboldalak esetében egy közös pont, hogy a tartalmakat szakértők írják, vagy szakértők ellenőrzik vissza.
Ellenkező esetben a helyezésmozgás, és forgalom változás is jól látható egy nem szakértői weboldal esetében.
Használj szerző archívumot a cikkeidhez, ezt töltsd fel információval, biztosítsd, hogy a Google láthassa mennyi mindent csináltál már a saját piacodon.
Továbbiakban tüntesd fel a weboldalon, ha kaptál díjakat, elismeréseket. Ez segít a megbízhatósági jelek emelésében.
Felhasználói élmény és reklámok
Fontos a felhasználói élmény. Szüntesd meg a zavaró tartalmi blokkokat, a tartalom legyen könnyen feldolgozható. Töröld az agresszív reklámokat.
Csak a tartalomról, a fő információról szóljon a hajtás feletti rész a weboldaladon. Ez az a része a tartalmadnak, ami görgetés nélkül látszik.
Ez mind segíteni fog, hogy elkerülhesd a negatív eredményeket egy Core frissítés alatt.
Javítsd a tartalmaid minőségét
Az alap-algoritmus frissítés győztesei mind egytől egyik magas minőségű tartalommal rendelkeznek, ez leginkább igaz a YMYL tartalmakra (erről volt szó fent, hogy mi ez).
A tartalak ne legyenek más weboldalakról egy az egyben átvett, vagy átírt cikkek. A Google azt mondja, hogy egy jó tartalom kutatási munkát igényel.
Legyenek minőségi tartalmaid. – Tudom ez sok idő és munka, de hosszú távon ez kifizetődő.
Egyszer rászánod azt a 2-3 napot a minőségi tartalmad elkészítésére, és lehet apróbb frissítésekkel ez a tartalom, a Google első helyén marad.
Hosszú távon ez a SEO stratégia a kifizetődő irány.
Nézd át a weboldalad tartalmait. Ahol minimális a szöveg azt vagy felfejleszted, vagy „noindexet” raksz rá, vagy törlöd.
Ez javíthatja a teljes weboldalad minőségét, ha csak a minőségi tartalmakat engeded a Google-nek letárolásra.
Megeshet, hogy a kevesebb minőségi tartalmad sokkal több látogatót fog eredményezni, mint például a több 10.000 belső minőségen aluli, rövid cikked, vagy termékoldalad.
Két érdekesség, amire még figyelj!
Ha a fent említett YMYL tartalmaid közé olyan tartalom kerül, ami ellent mond a tudományos, orvosi, pénzügyi vagy történelmi adatoknak, azt a Google nem ellenőrizhető címkével látja el, ami a legalacsonyabb minőségi besorolás, tehát jó helyezést nem kaphat a weboldalad.
Erre ügyelj. Ha ilyen tartalmaid vannak, akkor ez az alap-algoritmusnak szemet fog szúrni.
A másik fontos tényező, hogy kerülni kell a túlzott értékesítési szöveget azokban a tartalmakban, amik információs típusúak.
Ha egy cikked információs típusú, és teletömöd értékesítési szöveggel, az a felhasználót zavarhatja, mert ugye információért jött csak, így ez alacsony minőségű tartalom lesz még akkor is, ha sok munkát tettél bele.
Ezek fontos, és új szempontok, amikre figyelni kell már 2021-ben, és utána.
Zárszó – Útravaló az alap-algoritmus frissítésből való helyreálláshoz
Mint ahogy írtam eddig is, ez az alap-algoritmus frissítés egy szinte megfoghatatlan misztikus dolog. A Google szakemberei sem ismerik pontosan, hogy egy ilyen széleskörű módosítás milyen találati listát fog adni.
Pont ezért kell majd neked is megnézned a győzteseket és veszteseket, ha érintett a weboldalad, és nyitott szemmel járni, megnézni, hogy miben különbözik, vagy egyezik velük a Te oldalad.
A fő szempont a keresési szándék, minőségi tartalom, hitelesség és megbízhatóság.
Ha ezeknek megfelelsz, akkor az alap algoritmus frissítés nem egy olyan dolog lesz, amitől félned kell, hanem egy olyan, amit várni fogsz évről évre.
Ha negatívan érintett egy ilyen frissítés, akkor sok sikert a javításhoz, ha pozitívan, akkor gratulálok, mert neked már egy minőségi és szakmailag hiteles weboldalad van a témában.
Ha kérdéseid lennének ne habozz, tedd fel őket itt a cikk alatt, Burai Barbi SEO szakértőnek.