404 hiba? Gondolom már Te is találkoztál vele és elcsodálkoztál, hiszen egy linkre kattintva jutottál ide, akkor meg mi az, hogy „Az oldal nem található”? Minek irányított ide? Hol a tartalom?
Amikor a látogató az oldalra érkezik, csalódottan veszi tudomásul, hogy nem azt kapta, amit keresett. Keresett egy megoldást a problémájára és egy újabbal találkozott. Ez lehetett akár egy információ, szolgáltatás vagy termék, pontosan az, amiért a honlapodra érkezett. Minden jó szándék ellenére kudarcot vallott… a Te honlapod! A látogató azonnal eltávozik a honlapról és keres egy olyan megbítható honlapot, ahol valóságos információt kap a keresésére.
A keresőoptimalizálás célja, hogy a honlap minden technika, tartalmi elemét megvizsgáljuk és azt javítsuk a honlap jobb helyezései érdekében. Ehhez hozzátartozik a 404 hiba rrenbetétele is.
404 hiba, nézzük mi is ez?
Ez egy szabályos HTTP válaszkód, ami azt jelzi, hogy a kapcsolat létrejött a szerverrel, de a kért hivatkozás nem található. Jelzi, hogy a kért tartalom elérhető volt valamikor és elképzelhető, hogy majd ismét elérhető lesz, de jelenleg nem.
A 404-es hibakód legtöbbször akkor következik be, ha a weblapot elköltöztették, vagy törölték, de lehet átmenetileg fennálló hiba is. Az első esetben jobb állapotkód a 301: Véglegesen áthelyezve, amely át is tudja irányítani a felhasználót az új helyre. A második esetben pedig a 410: Eltűnt válasz a helyesebb. Mivel ezekhez az állapotkódokhoz speciális beállítások szükségesek, a webszerverek nagy része nem használja őket.
Mi okozhat 404-es hibakódot?
- egy adott aloldal aktualitását vesztette, törölve lett az URL vagy annak tartalma, vagy máshova került és nem végeztük el az átírányítást.
- vagy mi magunk átalakítottuk pl. felhasználóbarát linket alakítottunk ki a régi helyett, a látogató pedig az elmentett könyvjelzőből kattint a hivatkozásra
- vagy más honlap a régi, nem javított hivatkozásából érkezik.
Ilyen esetekben érdemes az átirányítást használni. Bizonyos esetekben, főleg webáruhaznál érdemes no indexre tenni, ezzel jelezve a keresőrobotoknak, hogy ezt az aloldalt a továbbiakban ne keresse fel és ne is jelenítse meg a keresőkben találatként.
Laikus felhasználóknak az egyszerűség kedvéért szemléltetném egy példával, hogy miért nem elég és nem jó megoldás, ha egy adott aloldalt a törlünk a honlapról.
Lehet, hogy ha egy terméket törlünk az oldalról, mi már nem látjuk azt, de ha a Google azt beindexelte, eltárolta a saját adatbázisába és a keresések alkalmával nem a mi weboldalunkat keresi fel, hanem a saját adatbázisából dolgozik és ott keresi a keresésekre a legrelevánsabb találatot. Emlékezzünk, mi csak a saját honlapunkról töröltük, a Google adatbázisából nem. Ekkot tehát az adatbázisban lévő linkre küldi a felhasználót, aki 404-es hibaüzenetet kap, vagyis az oldal nem található. Mi történik ilyen esetben?
A látogató rögtön egy másik weboldalt keres, ezzel csökkentve az oldalon eltöltött időt, mutatva a Google-nek, hogy ezen az oldalon nem találta meg amit keresett, megy máshova.
Miért veszélyes a 404 hiba?
Amennyiben többször is ilyen visszacsatolást kap a Google, a webhely elveszti a bizalmat. Ez jobb esetben néhány helyezés visszaesést jelenthet, de a túl sokszori 404 hiba azt is jelentheti, hogy a tulajdonos vagy fejlesztő nem tartja rendben a honlapot, nem figyel a felhasználói élményre, nem szolgálja a látogatók érdekeit, így csökken a láthatóság is, ezáltal pedig a honlap forgalma, tényleges bevétele.
A keresőbeli helyezéseknél számít, ha nem egy megszűnt (404 hiba), hanem egy átirányított oldalra mutat a bejövő hivatkozás.
404 hiba kezelése átirányítással
WordPress weboldal esetén nagyon könnyen kezelhető, mindössze egy ingyenes bővítmény letöltése után, technikai hozzáértés nélkül is átirányíthatjuk a 404-es hibát.
A plugin Redirection néven fut és a WordPress.org oldaláról letöltheted.
A másik megoldás, ha az admin felületeden a Bővítmények > Új hozzáadása, majd a keresőse beleírod a Redirection plugin nevét és „Telepítés”,majd a „Bővítmény bekapcsolása” után már készen is vagy vele.
Mindössze talán fél perc a telepítés és láthatod, a cikk írásakor több, mint 1.000.000 aktív telepítésnél jár, és folyamatosan frissítik is.
Redirection plugin használata 404 hiba esetén
A feltelepített bővítményt az Eszközöknél találod. Rákattintva megkezdheted az átirányítást.
Forrás URL: ide beírod a 404 hiba URL- jét.
Cél URL: ide beírod azt az URL- t, ahova szeretnéd ha érkezne a látogató.
A középső sor beállítása alapesetben megfelelő, így nem kell hozzányúlnod.
Kattints az „Új átirányítás” gombra és már készen is vagy, a 404 hiba kijavítva. Ellenőrizheted a böngésződbe, hogy a régi, rossz URL beírásakor már nem a 404 hiba jelenik meg, hanem az a felület, ahova az átirányítást megadtad.
Search Console(Google Webmester Eszközök) és a 404 hiba
A Google ingyenes eszköze a régi Webmester Eszközök, mai nevén a Search Console is a segítségedre lehet a 404 hibák javítása során. Az eszköz a sok más egyéb nagyon hasznos információ mellett a 404- es hibák URL- jeit is felsorolja.
A régi Search Console-ban itt találod:
A „Feltérképezés” menüpont alatt a „Feltérképezési hibák” alatt látható a felsorolás, melyek azok a „nem található” oldalak.
Az új Search Console- ban pedig itt:
Lefedettség > Kizárva menüre kattintva > 404 hiba
Ezeket szépen sorban a Redirection bővítménnyel javítani tudod és jelezheted a Google számára, hogy kijavítottad. Időnként ajánlott végignézni, hogy van- e itt felsorolva hibás URL, elkedvetlenítve a hozzád érkező látogatót.
Végezetül olvasd el segítségképpen, mint ond a Google Search Console súgója a 404 hiáról és kezeléséről:
Hasznos 404-es oldalakat használjon
A felhasználók – hibás linkeket követve, vagy rossz URL-t beírva – alkalmanként nem létező oldalt próbálnak megnyitni. Ha webhelye egyedi 404-es oldallal rendelkezik, amely jóindulatúan az egyik működő oldalra irányítja át a felhasználót, sokat javíthat a felhasználói élményen. A 404-es oldal ideális esetben tartalmazza a gyökéroldalra, valamint a webhelyen megtalálható népszerű vagy kapcsolódó tartalmakra vezető linkeket. A Google Search Console segítségével találhatja meg azokat az URL-forrásokat, amelyek „nem található” hibákat eredményeznek.
Figyeljen a következőkre:
- Ne hagyja, hogy a keresőmotorok indexeljék a 404-es oldalakat (gondoskodjon arról, hogy a szerver 404-es HTTP-állapotkódot adjon vissza, vagy – JavaScript-alapú webhelyek esetében – használja a feltérképező robotoknak szóló „noindex” metacímkét nem létező oldalak lekérésekor).
- Ne tiltsa le a 404-es oldalak feltérképezését a robots.txt fájl használatával.
- Ne adjon meg semmitmondó üzeneteket (például „Nem található” vagy „404”), illetve mindenképpen jelenítsen meg 404-es oldalt.
- Ne használjon olyan dizájnt a 404-es oldalakon, amely nagyon eltér a webhely többi részétől.
Keresőoptimalizáláshoz Seo szakembert keresel? Azonnal használható, gyors megoldások a Google irányelvei alapján.
Keress bizalommal.
Elérhetőségeim:
Burai Barbi SEO szakember, SEO szakértő
Telefon: +36-30-242-9494
E-mail: info@honlapseo.hu
Web: HonlapSEO
Eredményes keresőoptimalizáláshoz profi SEO szakértőt keresel?
Vedd fel Velem a kapcsolatot az alábbi űrlap kitöltésével:
- Hogyan növeli a SEO az organikus forgalmat? - 2024-11-20
- Hogyan azonosítsd a felhasználói szándékot? - 2024-11-17
- A kulcsszókutatás legújabb trendjei - 2024-11-16