Mi a SEO?
Mi a SEO? – kérdezed. Újabban egyre többször kerül a keresőkbe ez a kérdés és már a legtöbb kisvállalkozó keresi rá a választ, megértve azt, hogy már nem elég, ha van egy jó ötlet, elindítottuk a saját üzletünket. A XXI. szd.-ban ez már szinte mindenkinek adott lehetősége. Mitől leszel még is jobb, keresettebb, mint a konkurencia? Mi az, ami miatt előnyt élvezhetsz? Mit kell tenned, hogy Te legyél az, akinek az üzletét, szolgáltatását hamarabb megtalálja a felhasználó és Te legyél az, aki üzletet köthet Vele.
Ez nem más, mint a SEO.
Mi a SEO meghatározása ?
A SEO a Search Engine Optimizer kezdőbetűiből alakult mozaik szó, magyar megfelelője a keresőoptimalizálás. Igaz, a szó szerinti fordítás az keresőmotor optimalizálása, de általánosságban lerövidítve terjedt el a szóhasználatban. Angolul egyébként a SEO azt a tevékenységet is jelöli, amit az ezzel foglalkozó SEO szakember (SEO-s) végez.
A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, azaz SEO) a weblap keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti „normál” avagy nem fizetett keresési eredményekben.
Mi a SEO története?
Nem régiben írtam egy hosszabb lélegzetvételű cikket Keresőoptimalizálás tippek 2017-ben címmel, ennek az elején már írtam a keresőoptimalizálás múltjáról, jelenéről és jövőjével kapcsolatosan. Nem ismételném önmagam, ha kíváncsi vagy a kezdetekre, olvass bele. Sok érdekes információval lehetsz gazdagabb.
Én most kicsit más irányt vennék és mennék a részletekbe.
Mi a SEO legfontosabb feladata?
A SEO vagyis a keresőoptimalizálás a keresőmotorok megsegítését szolgálja. A keresőmotorok azok az eszközök, amelyek a honlapod feltérképezését végzik, indexelik és ez által megjelenik a keresőkben. Az organikus találatok közé téve, releváns sorrendben jelenítik meg a honlapot, anélkül, hogy bármilyen hirdetési kampányt indítanál, lényegesen kevesebb költséggel, mindössze a keresőoptimalizálás díjával.
A keresőmotorok több milliónyi honlapból állítják fel a rangsort, vagyis a keresésekre adott találati eredményeket. Így tehát már számodra is érthető, miért olyan fontos a keresőoptimalizált honlap megléte.
Mivel a keresőmotorok algoritmusait folyamatosan változtatják és finomítják, ezek működési elvét és gyakorlati alkalmazását ma már szakemberek végzik sikerrel.
Magyarországon a legelterjedtebb a Google keresője, a keresések 95-96 % itt valósul meg.
Kimutatások igazolják, hogy a felhasználók a keresőkben a találati lista oldalakon az első és második oldalt nézi csak meg, nagy ritkán kerülnek a harmadik oldalra is. Ez pontosan azt jelenti, hogy az első három oldalon lévő összesen maximum 20-30 találatot látja. Ezekből választ kedvére. Az ez után szereplő oldalak milliói soha nem kerülnek előtérbe. Olyan, mintha nem is lenne vagy csak a tulajdonosa örömére készülne. Persze, ha leellenőrzöd, könnyen beleeshetsz abba a hibába, hogy domain név szerint rákeresel és megnyugszol, hogy látod és látja mindenki, aki hozzád közelálló és ismeri is már a honlapod. Keress azonban a megadott főoldali kulcsszavaidra és akkor a valódi helyezésedet láthatod, amit a Google a saját irányelvei és iránymutatói határoznak meg.
Mi a SEO célja?
A keresőoptimalizálásban is, mint minden másban, vannak felkapottabb, túlértékelt módszerek és vannak olyan fontosnak nem tartott, még is alapvető ismeretekkel rendelkező szakemberek által javasolt hatékony megoldások, amelyeket érdemes összhangba hozni, hogy a honlap a lehető legjobb helyezést érje el. Ezek finom összehangolása biztosítja azt, hogy tartós eredményt érhetsz el, a Google büntetések elkerülésével.
A feladat tehát egyszerűen hangzik, a keresési találatok között a lehető legjobb helyezést elérni az első, maximum a második oldalon szerepelni.
Mondanám szívesen, hogy erre bárki képes és ne keress rá szakembert, ne fizess feleslegesen. Ha segíteni akarok, akkor viszont ezt nem tehetem. Nézzünk egy egyszerű példát rá, hogy jobban megérthesd.
Tegyük fel, hogy autószerelő vagy és motorikusan bármit megszerelsz. Sajnos ez nem jelenti azt, hogy ha érkezik Hozzád egy törött autó, akkor annak a karosszéria munkáit és a fényezést is profin elvégzed. Persze megpróbálkozhatsz vele, de annak a minősége és a beletett idő nem hozza meg a várt eredményeket. Végezd el azt, amiben szakképzett vagy és a többi munkát add át a többi mesternek.
A keresőoptimalizálás is pont ilyen. Egyre többet lehet olvasni magyar nyelven is szakemberek és magát annak valók tollából, karaktereiből. Te, aki autószerelésben vagy jártas, mi alapján döntöd el, kit kövess és kinek a tanácsait fogadd el? Ha olvastál egy tippet vajon merd-e hasznosítani, elégedett lesz- e vele a Google vagy netán megbüntet? Én azt gondolom, mindenki azt végezze, amit legjobb tudása alapján tehet, a többit pedig bízza azokra, akik ezt megfelelő garanciát felvállalva segítenek.
[honlapseo]
Mi a SEO audit?
Ha eldöntötted, hogy nem saját kezűleg, hanem szakember segítségével végezteted el a legfontosabb keresőoptimalizálási feladatokat, kérj egy SEO auditot, amely a honlapod jelenlegi helyzetét, erősségeit és gyengeségeit vizsgálja. A honlap elemzés még nem maga a keresőoptimalizálás, egy felmérést készít minden oldalt és aloldalt bejárva, mint egy keresőmotor. Megvizsgálja az aktuális technikai és tartalmi tényezőket.
A vizsgálat után egy jelentést készít azokról a feladatokról, amelyeket el kell végezni a honlapon a kedvezőbb eredmények elérése érdekében. Ezek a feladatok lehetnek a programozók részére kiadott feladatok, lehetnek olyanok, amiket Te magad vagy alkalmazottad tud elvégezni, és lesznek olyanok is, amiket a SEO szakember végez el, ha megbízást kap rá.
Amennyiben megbízást adsz egy SEO szakembernek, hogy az elemzés után felügyelje, végezze el az általa megadott feladatokat, további segítőkezet nyújthat a későbbi időszakra, megfelelő stratégiai terv felállításával. Érdemes tehát az új honlapot rögtön keresőoptimalizálni vagy a már meglévőn utólagosan elvégezni. Hidd el, érdemes áldozni rá, hiszen egyre több a konkurens vállalkozás, és mint tudjuk már, a milliós mennyiségű honlapra csak 20-30 olyan hely adott, amit meglátogatnak a felhasználók.
Mi a SEO szakember kiválasztásának titka?
A keresőoptimalizálás nem egy varázslat. Tudatos, bevált technikák alkalmazása a Google ismert algoritmusai alapján. Több mint 200 féle algoritmus alapján választ a keresőmotor, mikor a legrelevánsabb találatokat adja a keresőkben, ezeket pontosan még az ott dolgozók sem ismerik.
A megfelelő SEO szakember nem ígérget, hanem bizonyít a megfelelő eredmények elérésével.
Rossz választás esetén jobb esetben nincsenek eredmények, rosszabb esetben akár kárt is szenvedhetünk, hátrébb kerülünk az eddigi helyezésnél, vagy ami még rosszabb, a Google haragját is kivívhatjuk magunk ellen. Érdemes alaposan körbenézni, ki mit ígér.
Kérjünk referencia munkát, mutassa meg a saját honlapján elért eredményeket, hol szerepel a keresőkben, hiszen ha a saját honlapja nem hozza a várt eredményeket, akkor hogyan hozhatná az amit vállalni szeretne. A jó szakember több munkáját is referenciaként állíthatja be, hiszen az elégedett megrendelők szívesen hozzájárulnak ehhez.
Honnan ismered fel, ha nem megfelelő a „szakember”?
Végezetül néhány jó tanács kivel ne végeztesd el a keresőoptimalizálást.
- Ha azt hallod van kapcsolata a Google-hoz, jusson eszedbe, hogy akkor neki már nem is kéne dolgoznia, csak indítani a vállalkozásokat, mert garantált mindenben az első helye, miért pont a sok munkát jelentő keresőoptimalizálással keresi betevőjét?
- Nincs „abrakadabra” és nem jön Hókuszpók sem. Ha varázsigét hallasz, vagy számodra érthetetlen szakkifejezéseket, nagy az esély arra, hogy csak a szavakkal ejt varázsba, nem a tényleges teljesítménnyel. A jó szakember nyílt lapokkal játszik és elmondja pontosan mit és miért csinál.
- Garantálja az első helyet számodra. Az első 4 hely ma már csak a fizetett hirdetéseké, tehát kattintás alapú kampányt kell indítanod ezekért a helyekért és a befektetett összeg nagyságától függ az oldal tetején az első négyben vagy a lap alján szerepelsz.
- Black hat SEO technikákat alkalmazva gyors eredményeket ígér. Ezek a keresőmotorok gyengeségeire alapozva, azokat kijátszva igyekeznek a kedvező eredményeket elérni. Ezeket az etikátlan eljárásokat ma már felismerik a keresőrobotok és gyakran a hátrébb sorolás vagy az adatbázisból való kitiltás az eredmény.
- 1-2 hét alatt látványos javulást ígér. A keresőoptimalizálás hosszabb folyamatos munka után hozza a várt és tartós eredményeket. Előfordulhat, hogy egy-egy kulcsszóra hamarabb lehet pozicionálni a honlapot, de ne elégedj meg azzal, ha egy kulcsszó már jó helyen szerepel. Ha nem követi a többi is, hamarosan az-az egy is hátrébb csúszik a keresőben.
- Sok száz, vagy ezer linket ígér. Persze lehet sok helyre gyorsan regisztrálni és linkeket küldeni a honlapra, de a gyenge, nem releváns linkek mennyisége is inkább károsan hat, mint előnyre tehetnél vele szert. Gondold csak végig, mit ér az a link, ha egy olyan linkkatalógusból mutat Rád, amihez a honlapod tartalmának semmi köze.
Röviden összegezve a felsorolt pontok alapján könnyebben ki lehet választani a megfelelő szakembert.
+1 Bonus segítség a megfelelő SEO szakember kiválasztásához
Az elsődleges SEO audit elemzésének és összegzésének alapján az a szakember nem tud pontos árajánlatot adni az általa elvégzett munkák összességéről, csak nagyságrendileg. Bővebb ismeretre van szüksége, statisztikák, Webmester Eszközök igénybevétele, valamint a honlap „belső” vizsgálata alapján tud végleges árat képezni. Ez nem mindig a legolcsóbb, de minél több helyen szabad kezet kap, annál pontosabb eredményeket érhet el. Figyelj tehát arra, hogy ha ránézésre, hasra csapva, jóval alacsonyabb árat mond, mint más ezzel foglalkozó szakemberek, nem méri fel megfelelően az igényeket és lehetőségeket, a gyors pénzkereseti lehetőség jár a fejében.
[honlapseo]
- Hogyan írj jól SEO-zott tartalmat? - 2024-12-30
- Milyen a jól SEO-zott honlap? - 2024-12-16
- SEO ellenőrzés: a legjobb eszközök - 2024-12-09