Ahhoz, hogy a honlap a megfelelő módon szerepeljen a keresési találatok között, azt keresőoptimalizálni kell. Ehhez el kell végezni minden olyan SEO beállítást, amely azt eredményezi, hogy a Google keresőrobotjai rendben találják az oldal tartalmát. A SEO beállítás a honlap egyik legfontosabb feladata.
A keresőoptimalizálásnak három fő ága van.
- Technikai SEO: a weboldalon lévő technikai elemek javítása történik meg
- On site SEO (On-Page SEO): amikor a weboldal tartalmi részét optimalizáljuk.
- Off site SEO (Off-Page SEO): ez elsősorban a linképítést jelenti, külső hivatkozások megszerzése a honlapra.
1# SEO beállítás: Engedélyeztük-e a tartalmaink feltérképezését és indexelését?
Legelső, alapvető feladat megnézni, hogy indexelve van e a weboldal. Gyakran előfordul, hogy a fejlesztés időszakában a keresőrobotok elől elrejtett tartalom az éles oldalon sem kerül feloldásra, így az továbbra is láthatatlan marad.
A Google keresőjébe begépelve megkapjuk azokat az aloldalakat, amelyek már szerepelnek a Google indexében. Azt hogy a Google, mely aloldalakat látja weboldalunkból, könnyen ellenőrizhetjük az alábbi paranccsal:
site:honlapneve.hu
Amennyiben a honlap indexelve van, itt végignézhetjük, hogy mely aloldalakat találta meg a keresőrobot. Ennél még több adatot kapunk, láthatjuk a sorrendet, mely aloldalakat tartja a legfontosabbnak a Google a honlapon.
Sok érdekességgel szolgál ez az adat, hiszen néha egy webáruház termékei helyett sajnos az ASZF, vagy a kosár oldal vagy a bejelentkezés jelenik meg a listában. Ebből rögtön adódik, hogy mi az amin azonnali javítás szükséges.
Nem csak az jelenthet problémát, ha a keresők nem találják meg weboldalunkat, hanem az is, ha túl sok értéktelen tartalmat indexelnek be.
WordPress oldalaknál a helytelen beállítások miatt gyakran előfordul, hogy a Google tömegesen indexel be értéktelen címke oldalakat, lapozó oldalalakat, webshopoknál kifogyott vagy nem létező termék aloldalakat. Webáruházaknál további tipikus hiba a különböző rendezési aloldalak külön indexeltetése (méret,szín).
2# SEO beállítás: Robots.txt
A robots.txt fájl tájékoztatja a keresőmotorok feltérképező robotjait, hogy melyek azok az oldalak és fájlok, amelyeket lekérhetnek webhelyéről, vagy melyek azok, amelyeket ne kerüljenek be a Google rendszerébe. Ellenőrizheted, ha beírod a keresőbe:
honlapneve.hu/robots.txt
A technikai SEO beállítások cikkemben több példát mutatok a robots.txt fájl megfelelő használatára.
3# SEO beállítás: Webhelytérkép
Webhelytérképet a Search Console segítségével tudunk beküldeni a Google részére. A Search Console használata nagyon sok segítséget ad a keresőoptimalizálás során.
A sitemap vagy webhelytérkép segít a keresőrobotoknak a feltérképezésben.
Fontos tudni, hogy a Google webhelytérkép nélkül is felfedezhet, indexelhet, listázhat aloldalakat. Éppen ezért mi döntsük el, hogy melyek legyenek ezek.
Érdemes beküldeni a webhelytérképeket a Search Console felületén: Index > Webhelytérképek > Új webhelytérkép hozzáadása
4# SEO beállítás: URL struktúra kialakítása
Gyakori hiba a rosszul felépített, nem következetes URL rendszer is, ahová felesleges kategóriákat generálnak, vagy éppen a legfontosabbakat hagyják ki. Hagyjuk el a dinamikus url címeket, és kizárólag statikusokat használjuk.
Ha tovább akarunk lépni, akkor pedig hagyjunk el minden felesleges szót az URL -ből, nem kell az URL-ben a blog, vagy kategórianév, vagy a dátum, lehetőség szerint csak a cikk címe, vagy a kiemelten fontos oldalaknál csak a kulcsszó. Ennek a cikknek például az ideális URL címe:
honlapseo.hu/seo-beallitas
Rövid, könnyen megjegyezhető a látogató számára is, a keresőrobotoknak viszont egy jelzés, miről szól a tartalom. Ez egy komoly rangsorolási faktor a Google részéről. Ettől föggetlenül még lehet kategóriába sorolni a cikket, akár több helyre is, de nem terhelem vele az URL- t.
Amennyiben az URL módosításra kerül, ne feledkezzünk meg az átirányításról. A Google mindig URL-eket rangsorol, ezek kapják a szignálokat. Ha nincs átirányítás, az összes pozitív szignál elveszik.
5# SEO beállítás: Címsor
A SEO alapja a jól megválasztott címsor, azaz title. Ha a böngészödben az egérkurzort az ablak felé viszed, máris láthatod, mi az oldal title-ja. Vigyázz ez nem mindig azonos a cikk címével.
Aloldal címe
Az On site SEO fontos része. jelzi a Google számára az oldal tartalmát és a látogatók is ezt látják meg először a találati listában. Kék színnel látható vagy ha már kattintottunk régebben az oldalra, lilás színű.
Főbb ismérvei:
- A honlapmotorokban: Title, SEO title, SEO cím néven található
- Google számára az egyik legfontosabb jel az oldal tartalmáról
- A látogatók ezzel találkoznak legelőször, itt döntenek, kattintanak-e
- Általában a honlapmotor képzi
- Felépítése: alap és utótag ( SEO beállítás – HonlapSEO)
- Hossza max. 55-70 karakter lehet
- Kulcsszó mindenképpen szerepeljen benne, ragozatlan alakban
- Figyelem felkeltő legyen, ígérjen megoldást a problémára, ébresszen vágyat a kattintásra
- Egyedi legyen
Headingek jelölés
Az aloldal címe minden esetben h1- el kerüljön beállításra. Ezzel jelezzük a keresőmotoroknak, hogy ez a legfontosabb az adott aloldalon. A további headingek beállítása a tartalomban történik.
Kulcsszó
Jelen esetben a kulcsszó a „SEO beállítás”, de ezt kiegészítem további szavakkal, hogy a figyelmet mégjobban felketsem és kattintásra ösztönözzem a látogatókat. Így a SEO cikk címe a „SEO beállítás 13 lépése” lesz. A tapasztalat azt mutatja, hogy a számok elhelyezése a címben kiválóan működik.
6# SEO beállítás: Minőségi tartalom
A honlapra mindenképpen minőségi tartalomra van szükség. Ehhez tudni kell, mire van szüksége a látogatónak. Mire vár választ, megoldást. Nézd meg a kiadott találatokat és figyeld meg, milyen minőségű, tartalom hosszúságú cikkek jelennek meg a találatok között. Ez sokat segít, hogy milyen irányban indulj a cikk megirásakor. A tartalom megírása minden esetben keresőoptimalizált tartalomként kerüljön megírásra.
Nézd meg, hogy milyen tipúsúak a keresésre kiadott találatok. Vásárlás, szolgáltatás, blog tipúsúak a találatok?
A tartalom mindig egyedi legyen, lehetőleg ne legyen megtalálható máshol. A Google ezt tudja és rangsoroláskor figyelembe is veszi.
Egyre nagyobb súllyal szerepel a Google szempontjainál, hogy mennyire frissül a honlap, van-e rajta mindig új tartalom. A keresésekre mindig a legrelevánsabb, legújabb tartalmat adja ki a találati listában. Ehhez mindig naprakészen kell lenni, mire keresnek épp a látogatók, milyen megoldást tudunk adni a keresésekre.
7# SEO beállítás: Szöveghossz, tartalom hossza
Ha megnézed a találati lista első pár találatának cikkeit, azt tapasztalhatod, hogy ezek mind hosszabb tartalommal rendelkeznek. Vagyis ebből az következik, hogy bizony érdemes hosszabb SEO szövegírással a látogató minden kérdésére, problémájára megoldást adó tartalmat adni, hogy Téged válasszon és ne keresgéljen tovább.
Nézzük a serpiq.com grafikonját, ahol jól látható a kutatásának eredménye:
A grafikon megmutatja, hogy az első három helyezés szöveghossza bizony jóval hosszabb, mint az ajánlatként szokásos 300-500 szó. Természetesen ez egy termék aloldal esetében lehet ennél jóval rövidebb, de ha egy ilyen kulcsszóra, mint a „SEO beállítás”, sokkal bővebb tartalommal kell rendelkezni egy jó helyezéshez, ezt nem lehet 500 szóban megfelelően megírni, legfeljebb csak egy vázlatszerű összeírást adni.
Én a HonlapSEO honlapomon általánosságban 1500-2000 szavas cikekket írok, de egy kiemelt téma során nem ritka az ennél több szavas cikk megírása. Minden oldalról körbejárom a témát, a lehető legtöbb felmerülő kérdésre igyekszem válaszokat adni.
8# SEO beállítás: Kulcsszavak
Mondhatnám, hogy a SEO nulladik lépése, annyira fontos. A megfelelő kulcsszavak kiválasztása jelenti a weboldal sikerét. Egy alapos kulcsszókutatással akár több száz használható kulcsszóra tehetünk szert. Ezeket aztán akár külön cikkben, akár szinonímaként felhasználhatunk.
Jelen esetben a keresőoptimalizálás, SEO, SEO alapok és még sok más, szinonímája a „SEO beállítás”-nak. A Google pontosan tudja, hogy milyen témát járok körbe.
Vigyázni kell azonban a cikkben a kulcsszóhalmozásra, ezt nagyon nem szereti a Google. Hol helyezzük el és milyen mértékben?
- title tag
- meta descriprion
- h1, h2, h3 tagok
- bekezdéseknél, de az első bekezdésben mindenképpen
- szövegben felsorolva
- képek fájl nevében
- linkekben
A megfelelő arány pedig a szöveg 2,5-3% lehet, ennél ne legyen több.
9# SEO beállítás: Képek
Képek optimalizálása
A túl nagy méretű képek feltöltése lassítja az oldal teljes betöltődési sebességét, az pedig rontja a felhasználói élményt is. Képeinket minőségromlás nélkül tömöríthetjük több program segítségével is, erre a célra szolgál például a tinypng.com is.
Erről részletes leírást találsz egy korábbi cikkemben, milyen megoldásokat lehet alkalmazni: Képek optimalizálása
Képek title, alt tagjának kitöltése a médiatárban
Ha a kép feltöltésre került a médiatárba, nagyon fontos, hogy itt is a megfelelő beállításokat elvégezzük. A képek keresőoptimalizálásához olvasd el a fentebb jelzett cikket, ott nagyon sok támpontot adok, hol találod meg a title, alt tagokat, hogyan tölsd ki a megfelelő szöveggel.
Fontos tudnod, hogy ezek a szövegek kerülnek felolvasásra a vakok és gyengénlátók számára, így ha nincs kitöltve, a felhasználói élmény szintén nem megfelelő a Google által támasztott irányelveknek.
Viszont ha megfelelőek a beálítások, akkor a kulcsszavas keresések alkalmával, ha a képek keresését választják, itt is lehet a képeiddel jó helyezéseket elérni és a weboldaladra terelni a látogatókat, tehát minden szempontból érdemes vele foglalkozni.
10# SEO beállítás: Meta description beállítások
Amennyiben a meta adataink megfelelően kerültek megadásra, úgy növelhetjük az átkattintási arányunkat is, ami közvetetten befolyásolhatja a helyezéseinket.
A metacímkék a HTML-oldal <head> részébe kerülnek.
<meta name=”description” content=”Az oldal leírása” />
A meta leírás (meta description) nem rangsorolási tényező, de segíthet az átkattintásra, ezzel a nagyobb látogatottságra.
A jó metaleírás főbb ismérvei:
- Legyen megnyerő a tartalma, fogalmazd meg meg röviden és tömören, miért a Te oldalara kattintsanak.
- Hívd fel a figyelmet, hatásos, ha a leírásban tudást, titkot ígérünk vagy termék eladásnál kedvezményt, akciót, különleges garanciát.
- Call to action – Szólítsd fel cselekvésre.
- Szerepeljen benne a kulcsszó, de kerüld a kulcsszó halmozást.
- Összhangban legyen az oldal tartalmával.
- Egyedi legyen.
- Nézd meg konkurencia meta leírását, hangsúlyozd ki a saját előnyeidet velük szemben.
- Csak számokat és betűket használj, más karaktereket ne.
- Tartsd be a megadott hosszra vonatkozó karakter mennyiséget. A Google a meta leírás hosszára 156 karaktert engedélyez.
- Ne maradjon üres, legyen kitöltve.
11# SEO beállítás: Belső linkek
Nagyon fontos a SEO bállítások során, hogy az aloldalakon további lehetőség legyen más aloldalakra. Ezzel segítjük, mind a látogatókat további információkhoz, mind pedig a keresőrobotokat, ez alapján járják körül a weboldalt. Figyeljünk oda, hogy ne legyenek árva aloldalak, amelyekre nem mutatnak linkek, ezek megnehezítik a keresőrobotok munkáját.
A belső linkek csökkentik a viszafordulási arányt, növeli az oldalon eltöltött időt, ami a helyezések rangsorolásakor is mérvadó.
A látogatók számára is igen hasznos, hiszen azt jelezzük vele, hogy a témához kapcsolódóan további részletes leírást, hasznos információt olvashat.
Ha szeretnénk jelezni a keresőrobotoknak, melyik aloldalunkat tartjuk fontosabbnak, ezek a belső linkekkel tehetjük meg. Minél több link mutat egy adott aloldalra, annál fontosabb szerepet szánunk neki. Persze ez nem egy aloldalról származó link, hanem további aloldalak releváns tartalmából is hivatkozzunk a számunkra fontos aloldalra.
Webshopok estében általában kategóriákat, termékaloldalakat linkelünk meg, ezzel a vásárlást tudjuk ösztönözni.
A Search Console mérőeszközében erre is segítséget kapunk:
Linkek menüpont alatt > Belső linkek > A legtöbbet linkelt oldalak, itt le tudjuk ellenőrizni, hogy mely aloldalaink kapnak sok vagy nagyon kevés belső linkek és javíthatjuk ezeket.
12# SEO beállítás: Mobilbarát
2015 tavasza óta a Google rangsorolja a weboldalakat, hogy a keresést honnan indították: asztali, mobil, tablet. Mára ezek a keresések aránya weboldaltól függően változhat.
Azt, hogy weboldalunk mobil barát-e könnyen ellenőrizhetjük a Google tesztelő oldalán, de a Webmester Eszközökben is kapunk ehhez segítséget.
Felhasználói élmény > Mobilos használhatóság menüpont alatt látható az érvényes vagy a hibát tartalmazó aloldalakat. Amennyiben hiba található, akkor azt résztesen jelzi a mérőeszköz. A hiba kijavítása után lehetőség van a javítást jelezni, amit a Google felülvizsgál.
13# SEO beállítás: Sebesség
Egy Google kutatás szerint, ha egy oldal 3 másodpercnél lassabban töltődik be, akkor a felhasználók fele visszafordul. A rangsorolásnál az oldal sebessége, a teljes betöltési sebesség nem elhanyagolható tényező. A SEO beállítások fontos része, hogy az oldal megfelelő gyorsasággal töltsön be, a 20-30 mp alatt betöltödő weboldal nem éppen a legjobb ajánlólevél.
A weboldal sebessége SEO szempontból csak akkor gond, ha a weboldalad nagyon lassan töltődik be, a rossz felhasználói élmény azonban áttételesen a SEO-dat is tönkre teszi. Egy gyorsan betöltődő honlap csökkenti a visszafordulási arányt, ami szintén egy pozitív szignál.
A szintén felhasználói élményt javító szempontot komolyan veszik a Google mérnökei: joggal várják el a weboldalak üzemeltetőitől, hogy megtegyék azokat a SEO beállításokat, amelyek betartásával a Google is jobb szívvel ajánlja majd az oldalt, a látogatók pedig nagyobb valószínűséggel maradnak tovább, ill. térnek vissza később.
A Google Page Speed, vagy a Pingdom Tools, GTmetrix segíthet felgyorsítani a weboldalt, jelzi a hibákat, amelyek javítása után megfelelő erdeményt kaphatunk.
Keresőoptimalizáláshoz profi Seo szakembert keresel? Azonnal használható, gyors megoldások a Google irányelvei alapján.
Elérhetőségeim:
Burai Barbi SEO szakember, SEO szakértő
Telefon: +36-30-242-9494
E-mail: info(kukac)honlapseo.hu
Web: HonlapSEO
Eredményes keresőoptimalizáláshoz profi SEO szakembert keresel?
Vedd fel Velem a kapcsolatot az alábbi űrlap kitöltésével:
A megrendelésed fizetési kötelezettséggel járó, elektronikus úton megkötött szerződésnek minősül, melyre az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény 5. és 6. §-ában foglaltak irányadóak. A szerződés a távollevők között kötött szerződésekről szóló 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet hatálya alá tartozik. Ennek értelmében az elektronikus úton leadott megrendelések esetén a megrendelő 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, mely elállási jogot 30 napon keresztül biztosítom számodra. Elállási szándékodat a megrendeléstől számított 30 napon belül e-mailben jelezheted az info@honlapseo.hu címen vagy bármelyik, a honlapon feltüntetett elérhetőségen. A szerződést a megrendelő űrlap kitöltésével és a “Megrendelem a szolgáltatást!” gombra kattintással Burai Károlyné Ev- val (2027 Dömös, Táncsics M. u. 50., adószám: 6768775-1-31 ) kötöd.
- Hogyan növeld weboldalad látogatottságát hosszabb kulcsszavakkal és kérdésekkel? - 2024-12-02
- Mennyi idő alatt hoz eredményt a SEO? - 2024-11-25
- Hogyan növeli a SEO az organikus forgalmat? - 2024-11-20